Urzędy skarbowe stoją na stanowisku, że koszty paliwa stanowią dodatkowy przychód dla pracownika. Ostatnio sąd zajął inne stanowisko. Poznaj skutki podatkowe.
Przedsiębiorca wziął samochód w leasing operacyjny na firmę. Samochód był zgłoszony na VAT-26 jako służbowy. Od marca 2018 r. podatnik chce używać pojazd również do potrzeb prywatnych. Czy jeśli złoży VAT-26 z aktualizacją i zrezygnuje z wykorzystywania auta tylko do celów służbowych, to VAT od raty leasingowej też ma być odliczany w wysokości 50%, tak jak reszta kosztów związana z utrzymaniem tego samochodu?
Właściciel firmy ma dwa samochody jako środki trwałe. Jeden z nich jest kupiony z salonu na kredyt (faktura 23% VAT brutto 73.800 zł, z której odliczył cały VAT – auto było wtedy uznawane za auto z kratką). Data przyjęcia auta: listopad 2010 r. Drugie auto kupił w Niemczech na fakturę 0% VAT (netto kwota 50 tys. zł + 23% polskiego VAT). VAT zapłacił w Polsce i odliczył 50% VAT. Auto z Niemiec przyjął i kupił w grudniu 2014 r. Oba auta są już zamortyzowane. Obecnie przedsiębiorca chce zamknąć działalność. Jedno z aut sprzeda, a drugie przekaże na cele prywatne. Które auto bardziej opłaca się wziąć na cele prywatne? Co w sytuacji wzięcia jednego i drugiego auta na cele prywatne? Czy należy zwrócić odliczony VAT?
Czy przedsiębiorca, który ma wątpliwości dotyczące modelu prowadzonej ewidencji przebiegu samochodów, może wystąpić z wnioskiem o interpretację? Sprawdźmy.
Poznaj stanowisko NSA, aby dowiedzieć się, czy przedsiębiorca, który chce odliczyć 100% VAT od pojazdów używanych do jazd testowych, musi prowadzić ewidencję przebiegu.
Może się zdarzyć, że pracownik rezygnuje z samochodu w zamian za wypłatę określonej kwoty. Czy taki wydatek można zaliczyć do kosztów podatkowych? Poznaj stanowisko organu podatkowego.
Świadczenie polegające na nieodpłatnym korzystaniu przez pracownika ze służbowego auta w czasie urlopu podlega opodatkowaniu na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o PIT jako jego przychód ze stosunku pracy.
W spółce pracownicy korzystają z samochodów służbowych do celów prywatnych. Są oni obciążani ryczałtem według pojemności silnika samochodu, tj. 250 zł lub 400 zł. Pracownicy mają z firmą podpisane umowy o odpowiedzialności za powierzone mienie (tj. samochód), w których opisane są warunki eksploatacji samochodu. W obowiązującym regulaminie spółka określiła jednoznacznie, że do celów prywatnych należy dokonywać zakupu paliwa na własny koszt. Czy w ten sposób spółka obroni się przed urzędem skarbowym, w kwestii tankowania paliwa do celów prywatnych?
Wraz z początkiem roku zmienił się sposób wyliczania przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń w związku z wykorzystywaniem przez pracowników samochodów służbowych do celów prywatnych. Czy pracodawcy muszą prowadzić jakąś ewidencję? Co jeżeli pracownik korzysta z dwóch samochodów? Czy trzeba naliczać składki ZUS? Odpowiedzi na te inne pytania, sprawdzisz w tekście.
Z początkiem roku zmieniły się przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnośnie przychodów pracowniczych. Zmiany wprowadziła ustawa z 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz.U. z 2014 r. 1662).
Rozliczenia firmowego samochodu do celów prywatnych będą ryczałtowe, a dowóz pracowników do zakładu pracy skorzysta ze zwolnienia z PIT. Takie zmiany zakłada ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, nad którą trwają prace w Sejmie.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip