Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
Upskilling to termin odnoszący się do podnoszenia kwalifikacji pracowników, co umożliwia im dostosowywanie się do nowych wyzwań zawodowych. Można w ten sposób zbudować sobie przewagę konkurencyjną na rynku pracy, co sprawia, że upskilling stosuje coraz więcej firm. Jakie korzyści można w ten sposób osiągnąć? Odpowiadamy.
Opłat związanych z podnoszeniem wiedzy, które doradca podatkowy, czy radca prawny poniósł przed rozpoczęciem prowadzenia kancelarii, nie można zaliczyć do kosztów podatkowych – uważają organy podatkowe. Sądy bywają nieco bardziej przychylne.
Przyszli radcowie prawni, adwokaci, czy doradcy podatkowi, zanim zdobędą niezbędne uprawnienia do wykonywania swojego zawodu , muszą odbyć aplikację. Co wiąże się z określonym wydatkami. Trzeba też zapłacić składki na samorząd zawodowy, wnieść opłatę egzaminacyjna (np. 900 zł za egzamin na doradcę podatkowego). Kłopot w tym, że organy podatkowe mają różne zdanie odnośnie tego, czy wydatki związane z podnoszeniem wiedzy zawodowej można później zaliczyć do kosztów podatkowych prowadzonej kancelarii.
Wydatków związanych z podnoszeniem wiedzy prawniczej, które podatnik poniósł przed rozpoczęciem prowadzenia kancelarii, nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Mimo że podatnik przed rozpoczęciem prowadzenia działalności poniósł wskazane we wniosku wydatki, to nie może ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w tej działalności. Wydatki te nie spełniają bowiem przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), gdyż mają charakter wydatków typowo osobistych i zostały poniesione przed rozpoczęciem prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Zatem nie można ich uznać za koszt uzyskania przychodów.
Pracodawcy często wysyłają swoich pracowników na szkolenia. Taki wydatek można zaliczyć do kosztów podatkowych, ale tylko jeśli szkolenie może przyczynić się do podniesienia kwalifikacji pracowników lub poprawienia jakości ich pracy. Pytanie tylko, jakimi kryteriami należy się tu kierować? Zapoznaj się z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 9 sierpnia 2010 r., sygn. ITPB3/423-229/10/PST oraz komentarzem naszego eksperta w tej sprawie.
Zdarza się, że aby móc podjąć daną działalność należy mieć określone kwalifikacje, skończyć studia kierunkowe. Pytanie tylko, czy tego rodzaju wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności - mogą stanowić koszt podatkowy. Zapoznaj się z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 21 czerwca 2010 r. (nr IPPB1/415-387/10-2/MT) i upewnij się, jakie warunki muszą być spełnione, by wspomniane wydatki mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Od 16 lipca 2010 r. spółka będzie musiała zawierać ze szkolącymi się podwładnymi umowę - od tego dnia obowiązują nowe zasady podnoszenia kwalifikacji przez pracowników. Tego dnia wejdzie w życie ustawa o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która wprowadza do Kodeksu pracy art. 1031 - 1035 regulujące kwestie podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników.
Dnia 16 lipca 2010 r. wejdą w życie nowe przepisy dotyczące podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników. Sprawdź, już dziś jakie zmiany wprowadzają nowe przepisy w zakresie prawa pracy oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip