PIP

prywatny telefon komórkowy - stanowisko PIP

Czy pracodawca może zakazać pracownikowi używania prywatnego telefonu komórkowego w pracy – stanowisko PIP

W Kodeksie pracy nie znajdziemy przepisu, który wprost umożliwiałby przełożonym wprowadzanie bezwzględnego zakazu korzystania przez pracowników z prywatnego telefonu komórkowego w czasie pracy, ale w celach pozasłużbowych. Co więcej, zgodnie z Konstytucją RP każdy ma prawo do wolności i ochrony tajemnicy komunikowania się. Czy pracodawca może więc (i w jaki sposób) ograniczyć nadmierne korzystanie z telefonów prywatnych np. do rozmów, smsów czy przeglądania Facebooka? Poznaj stanowisko PIP w tej sprawie.

Pracodawcy nierzadko dopuszczają korzystanie z telefonu prywatnego wyłącznie w formie odbierania połączeń oraz odpisywania na wiadomości w sytuacjach nagłych i pilnych. Rzecz jasna powoduje to w praktyce duże problemy – pracodawca nie może zweryfikować, czy odebrany przez pracownika telefon rzeczywiście był pilny. Nie mówiąc o „monitorowaniu” rozmów prywatnych.

Niemniej taki punkt w regulaminie pracy z pewnością wyklucza prowadzenie długich rozmów na komunikatorach ze znajomymi czy częstą wymianę smsów. Są dopuszczalne w regulaminach pracy jeszcze bardziej kazuistyczne zakazy, np. używania prywatnych smartfonów w czasie pracy, aby:
udzielać się w mediach społecznościowych,

  • robić zakupy online lub
  • opłacać rachunki.

Warto przy tym zaznaczyć w regulacjach zakładowych, że ograniczenia dotyczą nie tylko telefonów, ale również innych podobnych urządzeń, jak tablety czy smartwatche.

Korzyści 

Z komentarza eksperta do stanowiska PIP dowiesz się:

  • Czy pracodawca ma prawo rekwirować prywatne urządzenia pracowników, np. telefony komórkowe
  • Czy pracownikowi można zakazać używania telefonu podczas przerwy w pracy
  • Kiedy może zostać wprowadzony całkowity zakaz posiadania telefonów w pracy
  • W jaki sposób pracodawca może ograniczyć korzystanie z prywatnych telefonów komórkowych w środowisku pracy