Od 1 stycznia 2025 r. zaczną w Polsce powszechnie obowiązywać e-Doręczenia. Korespondencję w tej formie będą musiały prowadzić przede wszystkim urzędy i instytucje publiczne, jednak konieczność stosowania doręczeń cyfrowych dotyczy również części przedsiębiorców.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Czy spółka cywilna musi założyć adres do e-doręczeń
Prezydent podpisał się pod zmianami w e-Doręczeniach
Od 1 stycznia 2025 r. elektroniczny kontakt z większością urzędów
W Sejmie procedowany jest rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych. Projekt nowelizacji ustawy dotyczy wprowadzenia okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 r. Okres ten pozwoli podmiotom publicznym lepiej dostosować się do prowadzenia korespondencji przez system e-Doręczeń. Projekt nie zmienia jednak terminu posiadania adresu do doręczeń elektronicznych. Przypominamy, że termin ten został wyznaczony w komunikacie Ministra Cyfryzacji na 1 stycznia 2025 r. Sprawdź, na jakie zmiany organizacyjne muszą przygotować się podmioty publiczne w zakresie e-doręczeń.
W zeszłym tygodniu odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy. Teraz projektem zajmie się sejmowa komisja.
Jak wskazuje Ministerstwo Cyfryzacji, wprowadzenie planowanych rozwiązań podyktowane jest przede wszystkim brakiem gotowości po stronie części podmiotów publicznych do stosowania e-Doręczeń, tj. rozwiązań wynikających z ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) lub publicznej usługi hybrydowej (PUH).
Z przeprowadzonych analiz wynika bowiem, że wniosek o założenie adresu do doręczeń złożyło jedynie około 35% obowiązanych podmiotów publicznych, mimo że termin wejścia w życie obowiązku stosowania doręczeń elektronicznych był już kilkukrotnie przesuwany ze względu na niewystarczającą gotowość po stronie podmiotów obowiązanych.
Nie ulega przy tym wątpliwości, iż wdrożenie e-Doręczeń jako nowego sposobu prowadzenia korespondencji jest dużym przedsięwzięciem technicznym, ale przede wszystkim organizacyjnym, szczególnie dla podmiotów publicznych. Termin wejścia w życie obowiązku stosowania doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 155 ust. 10 ustawy o doręczeniach elektronicznych, wiąże się bowiem z obowiązywaniem nowych przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego zmienionych ustawą o doręczeniach elektronicznych.
Z komentarza eksperta Portalu FK dowiesz się:
Przeczytaj także:
Termin wdrożenia obowiązku e-Doręczeń po raz kolejny przesunięty
Ustawa o doręczeniach elektronicznych – nowy tekst jednolity
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.