błędy w sprawozdaniu finansowym

Uniknij błędów w sprawozdaniu finansowym

Unikaj błędów w sprawozdaniu finansowym. Sprawdź najczęstsze pułapki

Sporządzenie sprawozdania finansowego to wyzwanie, które wymaga precyzji i zgodności z przepisami. Nie pozwól, aby drobne przeoczenia wpłynęły na wiarygodność Twoich danych. Dowiedz się, jak unikać najczęstszych pułapek, i zyskaj pewność, że Twoje sprawozdanie spełni wszystkie wymagania. Sprawdź wskazówki eksperta i unikaj kosztownych błędów.

Sprawozdanie finansowe można uznać za rzetelne wówczas, gdy jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz wiernie ukazuje stan rzeczywisty, istniejący na dzień bilansowy. Aby uniknąć błędów, należy szczególną uwagę zwrócić na takie kwestie jak: zasada kontynuacji działalności, przeprowadzenie inwentaryzacji, prawidłowa wycena aktywów i zobowiązań, stosowanie właściwych stawek amortyzacyjnych oraz aktualizowanie wartości należności.

Przy sporządzaniu sprawozdania finansowego przede wszystkim trzeba mieć na uwadze zasadę rzetelnego obrazu (art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Wynika z niej, że w księgach i sprawozdaniu finansowym należy rzetelnie i jasno przedstawiać sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki. A zatem ważne jest, aby przed sporządzeniem bilansu dokonać kontroli poprawności zapisów księgowych.

Innymi ważnymi zasadami są wiążące się z ustaleniem rzetelnego obrazu: zasada kontynuacji działalności i zasada ostrożnej wyceny, które odnoszą się do sposobu wyceny aktywów i pasywów w bilansie.

Pułapka 1 – Kontynuacja działalności

Zasada kontynuacji działalności mówi, że przy stosowaniu przyjętych zasad (polityki) rachunkowości przyjmuje się założenie, że jednostka będzie kontynuowała w dającej się przewidzieć przyszłości działalność w niezmniejszonym istotnie zakresie, bez postawienia jej w stan likwidacji lub upadłości, chyba że jest to niezgodne ze stanem faktycznym lub prawnym. Gdy założenie kontynuacji nie jest zasadne, trzeba stosować art. 29 uor. Zgodnie z nim, nie przyjmuje się ogólnych zasad wyceny bilansowej (art. 28 uor), tylko wycenia się aktywa po cenach sprzedaży netto możliwych do uzyskania, nie wyższych od cen ich nabycia albo kosztów wytworzenia, pomniejszonych o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także odpisy z tytułu trwałej utraty wartości.

Jak w sprawozdaniu za 2024 rok poprawić błąd z poprzednich lat

Jak w sprawozdaniu za 2024 rok poprawić błąd z poprzednich lat

Na etapie sporządzania bieżących sprawozdań finansowych często identyfikowane są błędy dotyczące faktycznie lat poprzednich. Przykładem są przychody i koszty, które rzeczywiście dotyczą poprzednich lat. Jak prawidłowo skorygować ten błąd w sprawozdaniu finansowym za rok 2024? Sprawdźmy.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości w sprawach nieuregulowanych przepisami tej ustawy, przyjmując zasady (politykę) rachunkowości, jednostki mogą stosować krajowe standardy rachunkowości wydane przez Komitet Standardów Rachunkowości (dalej „KSR”, Standard).

Sposób postępowania w przypadku stwierdzenia błędów lub omyłek, a także zmian polityki rachunkowości, opisany został w KSR nr 7 „Zmiany zasad (polityki)
rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dniu bilansowym - ujęcie i prezentacja”.

Zakłócenie porównywalności danych

Według tego Standardu zakłócenie porównywalności danych jest uzasadnieniem zastosowania podejścia retrospektywnego do danych porównawczych oraz doprowadzenie ich do porównywalności. Sytuacja taka będzie miała miejsce np. w wyniku zmian polityki rachunkowości lub jeśli stwierdzony błąd będzie istotny.

Podejście retrospektywne polega na przekształceniu danych porównawczych w taki sposób, jak gdyby zmienione zasady (polityka) rachunkowości przyjęte w roku obrotowym stosowane były od zawsze.

W związku z tym uzupełniająco w odrębnej kolumnie bilansu wykazujemy retrospektywnie przekształcone dane.

Błędy w sprawozdaniu finansowym

Błędy w sprawozdaniu finansowym – 15 wskazówek, jak ich unikać

Sprawozdanie finansowe można uznać za rzetelne, gdy jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz wiernie ukazuje stan rzeczywisty na dzień bilansowy. Zdarza się jednak, że w sprawozdaniu finansowym pojawiają się błędy. Na co uważać, aby uniknąć błędów w sprawozdaniu finansowym? Skorzystaj ze wskazówek eksperta.

Sporządzają sprawozdanie finansowe trzeba mieć na uwadze zasadę rzetelnego obrazu (art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Wynika z niej, że w księgach i sprawozdaniu finansowym należy rzetelnie i jasno przedstawiać sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki. A zatem ważne jest, aby przed sporządzeniem bilansu  dokonać kontroli poprawności zapisów księgowych.

Innymi ważnymi zasadami są wiążące się z ustaleniem rzetelnego obrazu są: zasada kontynuacji działalności (art. 5 ust. 2 ustawy o rachunkowości) i zasada ostrożnej wyceny (art. 7 ust. 1 tej ustawy), które odnoszą się do sposobu wyceny aktywów i pasywów w bilansie.