Rząd nie rezygnuje z planów zmian w opodatkowaniu fundacji rodzinnych

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 30 września 2024
Rząd nie rezygnuje z planów zmian w opodatkowaniu fundacji rodzinnych

Rząd nie wycofuje się z planów zmian w przepisach dotyczących opodatkowania fundacji rodzinnych.  Na razie mają one jednak jedynie wstępny charakter, będąc przedmiotem konsultacji z przedstawicielami środowiska firm o charakterze rodzinnym. Tak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów na interpelację poselską w tej sprawie.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jaki był cel wprowadzenia przepisów o fundacji rodzinnej
  • Czego dotyczyła interpelacja poselska do Ministra Finansów w sprawie tych przepisów
  • W jaki sposób resort finansów pozyskuje wiedzę o nieprawidłowościach w rozliczeniach podatkowych związanych z funkcjonowaniem tego rodzaju podmiotów
  • Jakie kroki MF podjęło pod kątem zmian w opodatkowaniu fundacji rodzinnych

Sprawdź też:

Wypłaty z fundacji rodzinnej na rzecz małżonków jednak bez PIT

Przedsiębiorcy krytykują MF za plany dotyczące zmian w opodatkowaniu fundacji rodzinnych

Fundacja rodzinna – nowoczesna ochrona majątku firmowego i korzystne rozwiązania podatkowe

Fundacja rodzinna a działalność gospodarcza – co na to przepisy? Czy fundacja może prowadzić przedsiębiorstwo?

Beneficjenci fundacji rodzinnej nie zawsze z PIT

Z interpelacją nr 4603 wystąpił do Ministra Finansów jeden z posłów rządzącej koalicji. W treści pisma w tej sprawie  (z 4 września 2024 r.)  przypomniał, że w styczniu 2023 roku Sejm przyjął ustawę o fundacji rodzinnej. Ustawa ta wprowadziła do polskiego prawa rozwiązania zbliżone do funkcjonujących w innych krajach europejskich. Pozwalają one zabezpieczyć dalszą egzystencję firmy rodzinnej po śmierci jej założyciela lub jego wycofaniu się przez niego  z życia zawodowego. W interpelacji wskazano również, że rozwiązania te dają korzyści podatkowe zarówno fundatorowi fundacji rodzinnej, jak i beneficjentom. Taki był cel jej wprowadzenia do polskiego porządku prawnego. Podkreślono też, że od momentu wejścia w życie wspomnianej ustawy, powstały ponad dwa tysiące fundacji rodzinnych. Więcej niż zakładali wnioskodawcy projektu. Świadczy to o dużym zainteresowaniu tym rozwiązaniem prawnym. Jak wskazał autor przedmiotowego pisma, rozwiązanie systemowe jakim jest fundacja rodzinna musi być trwałe i nie może być przedmiotem częstych zmian. Stabilność reguł prawnych jest bowiem podstawą stabilnego i przewidywalnego państwa prawa, a także prowadzenia długoterminowego biznesu. Tym bardziej niepokojące są zapowiadane przez MF zmiany dotyczące zasad opodatkowania fundacji, motywowane rzekomym nadużywaniem tego rozwiązania w celu optymalizacji podatkowych. Tak szybka nowelizacja to zasadnicza zmiana reguł gry i zakwestionowanie długoterminowej idei funkcjonowania fundacji rodzinnych.

Czego dotyczyły pytania zadane w interpelacji poselskiej

Mając to na uwadze poseł zwrócił się do Ministra Finansów z kilkunastoma pytaniami dotyczącymi planowanych zmian. Pytający oczekiwał m.in. wyjaśnień, dlaczego podległy adresatowi  resort zamierza wprowadzić zmiany w ustawie przed upływem ustawowego terminu 3 lat od wejścia jej w życie, mając świadomość, że jest to sprzeczne z zasadą pewności prawa dotyczącego życia gospodarczego. Interesowało go również, na jakiej podstawie oceniono, że fundacje rodzinne stanowią narzędzie optymalizacji podatkowej.

Jaka była odpowiedź Ministerstwa Finansów

Odpowiedzi na przedmiotową interpelację Ministerstwo Finansów udzieliło w piśmie z 25 września 2024 r. (nr DD6.054.8.2024). Podpisał się pod nim  Jarosław Neneman, podsekretarz stanu w tym resorcie. W piśmie przekazano m.in. że rozwiązania podatkowe mają służyć adresatom, czyli podatnikom, zgodnie  z założeniami ustawodawcy.  Założeniem jest funkcjonowanie spójnego i szczelnego systemu prawa podatkowego. Proces wykrywania nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych, w tym pod kątem unikania opodatkowania, w przypadku podatków dochodowych i fundacji rodzinnych odbywa się  przede wszystkim na podstawie analizy specjalistycznej sygnałów wynikających z informacji zawartych w raportowaniu tzw. schematów podatkowych MDR  (art. 86a i następne  Ordynacji podatkowej).  Pod drugie, opiera się na  wnioskach dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej składanych do Szefa KAS w trybie art. 14b  §  5b Ordynacji podatkowej (tzw. uzasadnione przypuszczenie unikania opodatkowania). Po trzecie, analizowane są też  wnioski o wydanie opinii zabezpieczającej z art. 119w i następnych Ordynacji podatkowej.

Ponadto, proces analityczny obejmuje wszystkie działania związane z oceną danych zawartych w deklaracjach i informacjach, składanych organom KAS przez podatników. W tym zakresie fundacje rodzinne nie są grupą, której dotyczyłyby rozwiązania szczególne.

Odnośnie zaś do pytania dotyczącego zapowiadanych propozycji zmian w zasadach opodatkowaniu fundacji rodzinnych, Ministerstwo Finansów wskazało na ich wstępny charakter. Jednocześnie wyjaśniło, że koncepcje te konsultowane z przedstawicielami środowiska firm rodzinnych. Postępy procesu legislacyjnego zostaną  opublikowane na stronie Rządowego Procesu Legislacyjnego.

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz