Lista płac – instrukcja sporządzania krok po kroku

Lista płac – instrukcja sporządzania krok po kroku

Lista płac to bardzo istotny dokument przedstawiający rozliczenie wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń przyznawanych zatrudnionym osobom przez pracodawców. W przepisach nigdzie nie znajdziemy jednak jej wzoru, wskazującego, jakie dokładnie elementy powinna ona zawierać. W praktyce jej ostateczny kształt zależy przede wszystkim od podstawy zatrudnienia rozliczanych osób oraz od specyfiki i potrzeb konkretnego zakładu pracy.

Korzyści 

Do prawidłowego sporządzenia listy płac wymagana jest przede wszystkim umiejętność prawidłowego wyznaczania wysokości wynagrodzenia brutto oraz kwot należności publicznoprawnych w postaci składek ZUS i należności podatkowych. Potrzebna jest więc m.in. znajomość przepisów Kodeksu pracy, ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Trzeba oczywiście także znać treść zapisów aktów wewnątrzzakładowych odnoszących się do szeroko rozumianych kwestii wynagrodzeniowych.

Wśród podstawowych składowych listy płac powinniśmy wymienić:

  • nazwę pracodawcy,
  • oznaczenie i/lub nazwę listy płac oraz wskazanie miesiąca, którego lista dotyczy,
  • imię i nazwisko zatrudnionego/zatrudnionych,
  • kwoty świadczeń brutto należnych za dany miesiąc,
  • kwoty stanowiące podstawę wymiaru składek zusowskich,
  • kwoty składek ZUS,
  • podstawę naliczania i kwotę należnej zaliczki na podatek dochodowy,
  • potrącenia ustawowe (np. zajęcia komornicze, alimentacyjne) i dobrowolne,
  • wynagrodzenie netto oraz kwotę do wypłaty,
  • numery stron,
  • datę sporządzenia listy,
  • podpisy osoby sporządzającej i akceptującej.