Sejm uchwalił ustawę o sygnalistach. Pracodawcom przybędzie obowiązków

Dodano: 24 maja 2024
Sejm uchwalił ustawę o sygnalistach. Pracodawcom przybędzie obowiązków

Ochrona pracowników zgłaszających naruszenie prawa w związku z zatrudnieniem oraz wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE to główne cele przyjętej właśnie przez Sejm ustawy o ochronie sygnalistów. Dowiedz się więcej na ten temat.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Co jest  rolą  sygnalisty  w świetle nowych przepisów przyjętych przez Sejm
  • Na czym będą polegać obowiązki pracodawców po ich wejściu w życie
  • Kiedy zacznie obowiązywać ustawa o ochronie sygnalistów
  • Z czego wynika konieczność jej wprowadzenia

Sprawdź też:

Czy będą zmiany w nowej  ustawie o ochronie sygnalistów

AI w zakładzie pracy bez tajemnic dla związków zawodowych

Projekt ustawy o ochronie sygnalistów przyjęty przez rząd

Sygnaliści – naruszenie prawa będzie zgłaszane na 3 sposoby

Sejm przyjął w czwartek 23 maja br. ustawę o ochronie sygnalistów, której celem jest ochrona osób zgłaszających naruszenie prawa niezależnie od podstawy i formy świadczenia pracy lub pełnienia służby. Nowe regulacje implementują dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady UE, która powinna być wprowadzona przez kraje członkowskie UE do 17 grudnia 2021 r.

Kim w świetle ustawy jest sygnalista

Sygnalista to osoba zgłaszająca nieprawidłowości w związku z zatrudnieniem, działająca – co ważne – w interesie wspólnym i dobrej wierze, a nie dla własnych korzyści. Taka osoba może być narażona na działania odwetowe takie jak mobbing, pozbawienie awansu czy premii, czemu przeciwdziałać ma właśnie ustawa o ochronie sygnalistów.

Nowe przepisy zakładają, że sygnalista, który doświadczył działań odwetowych, będzie mógł wystąpić o zadośćuczynienie lub odszkodowanie. Instytucją odpowiedzialną za udzielanie wsparcia sygnalistom będzie Rzecznik Praw Obywatelskich.

Obowiązki pracodawców dotyczące sygnalistów

Po wejściu w życie ustawy pracodawca będzie miał obowiązek opracowania procedury zgłoszeń wewnętrznych określających zasady przyjmowania takich zgłoszeń. Będzie musiał także stworzyć kanały ich przyjmowania.

Co ważne, sygnalistą będzie mógł zostać zarówno pracownik – niezależnie od podstawy i formy świadczenia pracy, jak i były pracownik, funkcjonariusz, żołnierz zawodowy, zleceniobiorca, stażysta czy wolontariusz.

Nowe rozwiązania mają wejść w życie po trzech miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Przepisy o zgłoszeniach zewnętrznych zaczną obowiązywać po sześciu miesiącach od ich ogłoszenia. Teraz ustawą zajmie się Senat.

 

Źródło:

www.gov.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz