Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Zarządzanie płatnościami gotówkowymi to kluczowy element, który może wpłynąć na prawidłowe rozliczenia podatkowe. Wyłączenie płatności gotówkowych z kosztów uzyskania przychodu to temat, który wymaga szczególnej uwagi. Sprawdź stanowisko skarbówki i komentarz eksperta, aby uniknąć błędów, które mogą prowadzić do niepotrzebnych kosztów i problemów z fiskusem.
Wyłączenie płatności gotówkowych z kosztów uzyskania przychodu – wątpliwości spółki
Spółka w ramach działalności dokonuje sprzedaży poprzez skład opału węgla i innych materiałów sypkich odbiorcom hurtowym oraz indywidualnym. Ponadto świadczy usługi transportowe zarówno dla potrzeb składu opału, jak i niezależnie od działalności składu. Spółka jest zmusza do dokonywania zakupu towaru w formie gotówkowej. Zakup jest możliwy tylko i wyłącznie za gotówkę w kopalni, gdzie obowiązują limity ilościowe: groszek w ilości maksymalnie 5 ton, natomiast orzech maksymalnie do 15.000 zł. Każdy taki zakup jest odrębną transakcją, płatną gotówką. Kwota należności ogółem na fakturze, która dokumentuje sprzedaż węgla nie przekracza 15.000 zł.
Faktury dokumentujące sprzedaż węgla z Polską Grupą Górniczą SA (PGG) w przypadku transakcji poniżej 15.000 zł brutto nie zawierają adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”. Obecnie spółka nie posiada podpisanej umowy o współpracę z PGG.
Wątpliwości spółki dotyczą ustalenia, czy pojęcie „jednorazowej wartości transakcji”, o której mowa w art. 19 ust. 2 Prawa przedsiębiorców odnosi się do poszczególnych zakupów/dostaw realizowanych u tego samego dostawcy, a w konsekwencji, czy zapłata w gotówce, jeśli kwota wypłacona nie przekracza kwoty 15.000 zł, w całości będzie zaliczana do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15d ustawy o CIT.
Zdaniem spółki, w celu ustalenia znaczenia terminu „jednorazowa wartość transakcji” należy sięgnąć do pojęcia „transakcja”, które znajduje swój odpowiednik w art. 4 pkt 1 ustawy z 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (wcześnie ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych). Zgodnie z tym przepisem transakcja handlowa to umowa, której przedmiotem jest odpłatna dostawa towaru lub odpłatne świadczenie usługi, jeżeli strony, o których mowa w art. 2 (czyli przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo przedsiębiorców) zawierają ją w związku z wykonywaną działalnością.
Jak spółka rozumiała „jednorazową wartość transakcji”
Na tej podstawie, pojęcie „transakcja” należy rozumieć jako umowę, której przedmiotem jest odpłatne świadczenie usług/dostawa towarów i umowa ta jest zawierana między przedsiębiorcami w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
Czy mogę zaliczyć płatności gotówkowe powyżej 15.000 zł do kosztów uzyskania przychodu
„Jednorazowa wartości transakcji”, o której mowa w art. 19 ust. 2 prawa przedsiębiorców odnosi się do poszczególnych zakupów/dostaw realizowanych u tego samego dostawcy. W konsekwencji zapłata w gotówce, jeśli kwota wypłacona nie przekracza kwoty 15.000 zł, w całości może być zaliczana do kosztów uzyskania przychodów, a ograniczenie wynikające z art. 15d ustawy o CIT - nie będzie miało zastosowania.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
Osoby fizyczne prowadzące indywidualne gospodarstwo rolne a faktury gotówkowe
Zaloguj się:
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.