Czy integracyjne wydarzenia dla pracowników mogą stać się kosztem w firmie

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Dodano: 19 lipca 2024
Imprezy integracyjne w kosztach podatkowych.

Inwestowanie w integrację zespołu może przynieść wymierne korzyści dla firmy. Dzięki organizacji różnorodnych wydarzeń, takich jak: wyjazdy, spotkania sportowe czy wyjścia do teatru, poprawia się komunikacja, zaangażowanie oraz efektywność pracowników. Czy takie działania można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Poznaj stanowisko fiskusa.

Wydatki na integrację zespołu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te są związane z prowadzoną działalnością i mają na celu zintegrowanie zespołu, co jest związane przyczynowo-skutkowo z uzyskaniem, zachowaniem lub zabezpieczeniem przychodów.Potwierdza to interpretacja dyrektora KIS nr 0111-KDIB1-2.4010.574.2023.3.MK.

Kiedy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki na organizację imprez integracyjnych dla pracowników

Spółka, która wystąpiła z wnioskiem o interpretację, organizuje spotkania o charakterze szkoleniowo-integracyjnym, integracyjnym oraz imprezy okolicznościowe (np. świąteczne), mające na celu zintegrowanie bądź podziękowanie zespołowi za dobre wyniki w obszarze działalności spółki. Spotkania organizowane są w postaci np.: wyjazdów czy spotkań szkoleniowo-integracyjnych, wyjścia do restauracji, jak również imprez o charakterze sportowym, czy też integracyjno-kulturalnym. Na imprezy zapraszani są wyłącznie pracownicy spółki, udział w imprezach ma charakter dobrowolny.

W ramach organizacji imprez integracyjnych dla pracowników, spółka ponosić będzie wszelkie niezbędne wydatki m.in. usługi hotelowe (nocleg, wyżywienie, sala konferencyjna), warsztaty/atrakcje zespołowe o charakterze integracyjnym/motywacyjnym, koszty dojazdu do miejsca spotkania, ubezpieczenie, usługi kulturalno-edukacyjne (np. bilety do teatru).

Imprezy nie są wystawne ani okazałe, ich celem jest „inwestowanie” środków spółki w pracowników. Czy spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki na organizację imprez integracyjnych dla pracowników opisanych w stanie faktycznym? Przedsiębiorstwo uważało, że tak. Organ podatkowy przyznał spółce rację.

Kiedy wydatek jest kosztem podatkowym

Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

   - wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

   - jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

   - pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

   - poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

   - został właściwie udokumentowany,

   - nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zapamiętaj! Podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu.

Poprawa relacji między pracownikami i lepsze zaangażowanie

Organizowane imprezy mają na celu poprawę komunikacji w różnorodnych zespołach, integrację i niwelowanie różnic w zespołach o zróżnicowanej strukturze, a w konsekwencji zwiększenie zaangażowania pracowników, co sprzyja poprawie współpracy między pracownikami.

Spotkania pracownicze mają też na celu poprawę relacji między pracownikami, co bezpośrednio wpływa na efektywne wyniki projektowe. Udział pracowników w firmowych imprezach integracyjnych ma więc na celu przyczynienie się do utrzymania motywacji do należytego wykonywania obowiązków i odpowiedniego poziomu satysfakcji z pracy, co stanowi zachętę do dalszej pracy w spółce.

W konsekwencji wydatki na organizację opisanych imprez o charakterze integracyjnym, spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Skutki dla podatnika

Warunki uznania wydatków na organizację integracyjnych imprez pracowniczych za koszty uzyskania przychodów: 

Wydatek poniesiony przez podatnika musi być rzeczywisty, pozostawać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, mieć na celu uzyskanie, zachowanie lub zabezpieczenie przychodów, oraz być właściwie udokumentowany. 

Wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. 

Wydatki na organizację integracyjnych imprez pracowniczych mogą być odliczone, pod warunkiem wykazania ich związku z prowadzoną działalnością i wpływu na możliwość powstania przychodu.

Interpretacja indywidualna dyrektora KIS, nr 0111-KDIB1-2.4010.574.2023.3.MK

Autor:

Sylwia Maliszewska

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Ekspert podatkowy z wieloletnim doświadczeniem. Od kilkunastu lat związana z wydawnictwem Wiedza i Praktyka. Redaktor prowadząca Portalu Finansowo-Księgowego oraz "Orzecznictwa Podatkowego".
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz