Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Rozporządzenie określa:
wyroby akcyzowe objęte szczególnym nadzorem podatkowym;
zakres i sposób wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do poszczególnych wyrobów podlegających temu nadzorowi oraz przy oznaczaniu wyrobów znakami akcyzy;
sposób wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w zakresie urządzania gier w kasynach gry oraz na automatach i na automatach o niskich wygranych;
sposób wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do poszczególnych biokomponentów;
tryb dokonywania i zakres zgłoszeń związanych z wykonywaniem działalności podlegającej szczególnemu nadzorowi podatkowemu;
szczegółowy zakres i tryb nakładania zabezpieczeń urzędowych oraz rodzaje i formy tych zabezpieczeń;
szczegółowy zakres przygotowywania oraz oznaczania pomieszczeń, urządzeń i naczyń;
szczegółowy zakres i sposób przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia podmiotów podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu;
zakres i sposób sprawowania stałego nadzoru, a także sposób przeprowadzania kontroli doraźnych i okresowych;
szczegółowe zasady i tryb pobierania próbek wyrobów;
tryb niszczenia wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym w przypadku stwierdzenia ich nieprzydatności do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia;
szczegółowe zasady i warunki przyjmowania, magazynowania, wydawania i przewożenia wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym;
wzór upoważnienia pracownika szczególnego nadzoru podatkowego;
rodzaje prowadzonej dokumentacji, jej wzory, a także szczegółowy sposób jej przygotowania i prowadzenia.
Czynności kontrolne w ramach szczególnego nadzoru podatkowego są wykonywane przez pracowników lub funkcjonariuszy celnych zatrudnionych w urzędach celnych oraz w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych, zwanych dalej "pracownikami szczególnego nadzoru podatkowego", na podstawie upoważnienia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
Przez użyte w rozporządzeniu określenia:
podmiot - rozumie się osobę prawną, jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub osobę fizyczną prowadzącą działalność podlegającą szczególnemu nadzorowi podatkowemu;
wyrób - rozumie się wyrób gotowy luzem lub w opakowaniach jednostkowych, półprodukt w toku produkcji, produkt uboczny lub odpadowy, a także surowiec;
komórka stałego nadzoru - rozumie się komórkę organizacyjną utworzoną przez właściwego naczelnika urzędu celnego na terenie podmiotu podlegającego szczególnemu nadzorowi podatkowemu w celu wykonywania czynności kontrolnych w ramach tego nadzoru;
przesyłka - rozumie się określoną ilość wyrobów wysłanych do tego samego odbiorcy, tego samego dnia i na podstawie jednego dokumentu przewozu; przesyłkę stanowi także określona partia wyrobu przesłana do odbiorcy rurociągiem.
Urządzenia służące do wytwarzania, odzyskiwania, oczyszczania i odwadniania alkoholu etylowego powinny zapewnić dokonanie pomiaru ilości uzyskanego alkoholu etylowego.
Podmioty wytwarzające alkohol etylowy, z wyjątkiem podmiotów wymienionych w § 7 ust. 5 i 6, zakłady rektyfikujące alkohol etylowy, zakłady odwadniania alkoholu etylowego i wytwórnie napojów spirytusowych są objęte stałym nadzorem.
Właściwy naczelnik urzędu celnego może objąć stałym nadzorem podmioty niewymienione w ust. 1, jeżeli przerabiają, zużywają lub magazynują alkohol etylowy w ilości przekraczającej rocznie 20 000 dm3 alkoholu etylowego 100% vol.
Wytwarzanie, odzyskiwanie, oczyszczanie i odwadnianie alkoholu etylowego może odbywać się tylko w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.
Podmiot jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego co najmniej na 3 dni przed zamierzonym wytwarzaniem, odzyskiwaniem, oczyszczaniem lub odwadnianiem alkoholu etylowego pisemne zgłoszenie, podając:
ilość i rodzaj surowców lub innych produktów, z których alkohol etylowy ma być wytworzony lub odzyskany;
miejsce i czas trwania czynności;
przewidywaną ilość alkoholu etylowego oraz sposób ustalenia tej ilości.
Podmiot, w którym jest sprawowany stały nadzór, zawiadamia o czynnościach, o których mowa w ust. 1, komórkę tego nadzoru na dzień przed rozpoczęciem tych czynności.
Przy czynnościach, o których mowa w ust. 1, obecność pracownika szczególnego nadzoru podatkowego nie jest wymagana, jeżeli zabezpieczenia urzędowe, o których mowa w § 47 ust. 1 pkt 1, nałożone na pomieszczenia, urządzenia, aparaturę, zbiorniki i pojemniki wykluczają dostęp do alkoholu etylowego lub jego par przed ustaleniem ilości uzyskanego alkoholu etylowego.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do jednostek naukowych, kontrolnych i doświadczalnych oraz samodzielnych laboratoriów naukowych i doświadczalnych, w których w ciągu roku łączna ilość uzyskanego alkoholu etylowego nie przekracza 300 dm3 alkoholu etylowego 100% vol.
Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do gorzelni, w której wytwarza się alkohol etylowy surowy w wyniku destylacji odfermentowanych zacierów lub brzeczki, sporządzonych z surowców skrobiowo-cukrowych, zwanej dalej "gorzelnią rolniczą".
Skażanie alkoholu etylowego, dokonywane na podstawie odrębnych przepisów, odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Z czynności skażenia sporządza się protokół według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia, co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje właściwy naczelnik urzędu celnego, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórka tego nadzoru. Jeżeli alkohol etylowy skażony ma być wysłany do innego podmiotu, protokół sporządza się w co najmniej trzech egzemplarzach.
Podmiot przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego co najmniej na 3 dni, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru na dzień przed zamierzonym skażaniem alkoholu etylowego, pisemne zgłoszenie zawierające następujące dane:
datę zamierzonego skażania, nazwę pomieszczenia oraz rodzaj naczyń, które będą użyte do przeprowadzenia skażania;
objętość alkoholu etylowego wyrażoną w dm3 alkoholu etylowego 100% vol przeznaczonego do skażania oraz nazwy przewidzianych środków skażających;
stwierdzenie, że środki skażające, które mają być użyte, zostały zbadane w celu ich identyfikacji, wraz z określeniem sposobu przeprowadzonego badania.
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2, nie jest wymagane, jeżeli podmiot zawiadomi pisemnie pracownika szczególnego nadzoru podatkowego obecnego przy skażaniu o następnym terminie zamierzonego skażania i jego warunkach.
Jeżeli skażanie alkoholu etylowego odbywa się w określonych terminach i w niezmienionych warunkach, zgłoszenia, o którym mowa w ust. 2, podmiot dokonuje jednorazowo przed pierwszym skażaniem.
Na naczyniach, w których jest przechowywany alkohol etylowy oraz środki skażające, powinny być umieszczone napisy wskazujące rodzaj alkoholu etylowego oraz nazwy środków skażających, a jeżeli naczyniami tymi są beczki - także ich numery oraz tary.
Przechowywanie alkoholu etylowego, z wyjątkiem alkoholu etylowego skażonego, powinno odbywać się tylko w urzędowo zabezpieczonym magazynie lub naczyniach, a jego wydanie do przerobu lub zużycia powinno następować w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do podmiotów wymienionych w § 51 ust. 2 pkt 1.
Podmiot zawiadamia właściwego naczelnika urzędu celnego co najmniej na 3 dni przed zamierzonym pobraniem alkoholu etylowego z magazynu, podając rodzaj i ilości alkoholu etylowego, jakie zamierza zużyć lub przerobić.
Do zawiadomienia, o którym mowa w ust. 3, stosuje się odpowiednio przepis § 8 ust. 3 i 4.
Podmiot dokonujący przerobu lub zużycia alkoholu etylowego prowadzi księgi kontroli:
obrotu alkoholem etylowym i jego skażenia - według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia;
przerobu alkoholu etylowego na ocet - według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia.
W razie otrzymywania alkoholu etylowego powstałego w wyniku oczyszczania podmiot prowadzi księgę kontroli alkoholu etylowego powrotnego według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Podmiot prowadzący działalność w zakresie wytwarzania, odzyskiwania, rektyfikacji, odwadniania i rozlewu alkoholu etylowego oraz wytwarzania i rozlewu napojów spirytusowych prowadzi odpowiednio księgi kontroli:
obrotu alkoholem etylowym w magazynie - według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do rozporządzenia;
rektyfikacji i odwadniania alkoholu etylowego - według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do rozporządzenia;
produkcji i rozlewu napojów spirytusowych - według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do rozporządzenia.
Przepisu ust. 3 nie stosuje się do wytwarzania alkoholu etylowego w gorzelniach rolniczych.
W gorzelni rolniczej stosuje się system zamkniętego magazynu.
System zamkniętego magazynu polega na:
nałożeniu zabezpieczeń urzędowych, o których mowa w § 47 ust. 1 pkt 1, na urządzenia produkcyjne i magazynowe alkoholu etylowego, w celu wyeliminowania dostępu do alkoholu etylowego i jego par oraz flegmy spirytusowej;
określaniu dobowej ilości wyprodukowanego alkoholu etylowego na podstawie wskazań licznika objętości;
wydawaniu alkoholu etylowego z magazynu oraz napełnianiu alkoholem etylowym naczyń służących do transportu tylko w obecności pracowników szczególnego nadzoru podatkowego.
W gorzelni rolniczej rozchód alkoholu etylowego z magazynu stanowi równocześnie pozycję przychodową w ewidencji, określającą ilość wyprodukowanego alkoholu etylowego.
Pierwsza destylacja alkoholu etylowego po rozpoczęciu jego produkcji przez gorzelnię rolniczą może odbywać się tylko w obecności pracowników szczególnego nadzoru podatkowego, którzy sprawdzają szczelność aparatury, przewodów i zbiornika magazynowego alkoholu etylowego.
Za rozpoczęcie produkcji alkoholu etylowego w gorzelni rolniczej uważa się czynności techniczno-technologiczne, począwszy od dodania drożdży do zacieru słodkiego.
Gorzelnia rolnicza przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem produkcji alkoholu etylowego, zgłoszenie o zamierzonej produkcji alkoholu etylowego, sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 9 do rozporządzenia.
Zmiany w produkcji alkoholu etylowego w gorzelni rolniczej, wynikające ze zmian ilości zacierów w czasie procesu fermentacji, jak również zmian surowców, wymagają ponownego zgłoszenia o zamierzonej produkcji alkoholu etylowego. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Przebieg produkcji alkoholu etylowego w gorzelni rolniczej należy odnotowywać w księdze kontroli produkcji i rozchodu alkoholu etylowego, prowadzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do rozporządzenia. W księdze tej odnotowuje się też zmiany w produkcji alkoholu etylowego niewymagające ponownego zgłoszenia o zamierzonej produkcji alkoholu etylowego oraz wyniki codziennej obserwacji stanu naczynia przelewowego w szafce stągwi oraz posadzki pomieszczeń magazynowych alkoholu etylowego.
Urządzenia, w tym aparatura gorzelni rolniczej, na które nałożono zabezpieczenia urzędowe, o których mowa w § 47 ust. 1 pkt 1, nie mogą być używane do innych celów niż produkcja alkoholu etylowego.
Otwarcie i badanie licznika objętości w gorzelni rolniczej pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego odnotowują w księdze kontroli produkcji i rozchodu alkoholu etylowego, zamieszczając informację o dacie i przyczynie otwarcia, stanie początkowym i końcowym licznika oraz stanie zabezpieczeń urzędowych, o których mowa w § 47 ust. 1 pkt 1. Zdjęcie i nałożenie tych zabezpieczeń na liczniku objętości odnotowuje się również w spisie zabezpieczeń urzędowych, o którym mowa w § 47 ust. 4.
W przypadku powiadomienia przez podmiot właściwego naczelnika urzędu celnego o zacięciu się licznika objętości albo o nieszczelności aparatury, przewodów i urządzeń, jak również o przelaniu się alkoholu etylowego do naczynia przelewowego w szafce stągwi, przelaniu się alkoholu etylowego ze zbiornika pomocniczego (odbieralnika) albo ze zbiornika magazynowego w gorzelni rolniczej, pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego przeprowadzają szczegółowe badania przyczyn zdarzeń, a po usunięciu usterek nakładają ponownie zabezpieczenia urzędowe, o których mowa w § 47 ust. 1 pkt 1, sporządzając z tych czynności protokół i dokonując w księdze kontroli produkcji i rozchodu alkoholu etylowego adnotacji o przyczynach powstania usterek.
Każdy przypadek wystąpienia usterek, o których mowa w ust. 1, podmiot powinien odnotować w księdze kontroli produkcji i rozchodu alkoholu etylowego, zamieszczając datę, godzinę i stan licznika objętości.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się także w razie wycieku alkoholu etylowego spowodowanego awarią urządzeń lub klęską żywiołową, przy czym podmiot jest obowiązany natychmiast przerwać odpęd alkoholu etylowego i podjąć niezbędne czynności przeciwdziałające zwiększaniu się strat.
Każda ilość alkoholu etylowego wydawana z magazynu gorzelni rolniczej powinna być zapisana w księdze kontroli produkcji i rozchodu alkoholu etylowego.
Stan alkoholu etylowego stwierdzony w magazynie przed i po jego wydaniu, pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego wpisują do księgi rewizyjnej magazynu alkoholu etylowego, prowadzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 11 do rozporządzenia.
Z czynności związanych z nalewem alkoholu etylowego do naczyń służących do transportu sporządza się protokół według wzoru stanowiącego załącznik nr 12 do rozporządzenia.
W przypadku skażania alkoholu etylowego w gorzelni rolniczej stosuje się odpowiednio przepisy § 8.
W gorzelni rolniczej przeprowadza się roczne i doraźne kontrole obrachunkowe, o których mowa w § 53 ust. 1. Kontrole obrachunkowe doraźne obejmujące kolejne okresy produkcji są przeprowadzane w terminie trzymiesięcznym, licząc od dnia zakończenia produkcji.
Podmiot wytwarzający piwo jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem procesów produkcyjnych, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru na dzień przed ich rozpoczęciem, wykaz terminów warek piwa na następny okres.
Zmiany w ustalonym wykazie, o którym mowa w ust. 2, powinny być odnotowane w odpisie tego wykazu oraz niezwłocznie zgłoszone właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru.
Podmiot jest obowiązany do odnotowywania czynności produkcyjnych dotyczących sporządzenia warki piwa i zmian w objętości brzeczki piwnej oraz rozlewu i obrotu piwem w:
dokumencie przebiegu gotowania warki, sporządzonym według wzoru stanowiącego załącznik nr 13 do rozporządzenia;
księdze kontroli przychodu i rozchodu piwa, prowadzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 14 do rozporządzenia.
Podmiot wytwarzający napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których rzeczywista zawartość alkoholu przekracza 0,5 % objętości, jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem procesów produkcyjnych, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru na dzień przed ich rozpoczęciem, zgłoszenie procesów technologicznych lub wykaz terminów procesów produkcyjnych.
Zmiany w zgłoszeniu lub wykazie, o których mowa w ust. 1, podmiot odnotowuje w zgłoszeniu lub odpisie wykazu i niezwłocznie zgłasza właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru.
Zgłoszenie lub wykaz, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać następujące dane:
określenie rodzaju napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, które mają być produkowane;
datę i godzinę rozpoczęcia procesu wytwarzania oraz przekazania tych napojów do magazynu;
ilość i rodzaj surowców użytych do produkcji napojów;
przewidywaną ilość napojów oraz sposób ustalenia ich ilości.
Czynności produkcyjne w zakresie procesu wytwarzania napojów, a także przekazywania ich do magazynu odnotowuje się w prowadzonej przez podmiot dokumentacji produkcyjnej i magazynowej.
Podmiot zgłasza właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru, przyjęcie piwa lub napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, zwróconych w wyniku reklamacji - w terminie 3 dni od ich przyjęcia.
Podmiot wytwarzający wyroby winiarskie jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem procesów produkcyjnych, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru na dzień przed ich rozpoczęciem, zgłoszenie procesów technologicznych lub wykaz terminów procesów produkcyjnych.
Zmiany w zgłoszeniu lub wykazie, o których mowa w ust. 2, podmiot odnotowuje w zgłoszeniu lub odpisie wykazu i niezwłocznie zgłasza właściwemu naczelnikowi urzędu celnego lub komórce stałego nadzoru.
Zgłoszenie lub wykaz, o których mowa w ust. 2, powinny zawierać następujące dane:
określenie wyrobu winiarskiego, który ma być produkowany;
datę i godzinę rozpoczęcia procesu wytwarzania, w tym nastawu, kupażu, przekazania wyrobu winiarskiego z magazynu do przerobu;
ilość i rodzaj surowców oraz dodatków użytych do produkcji;
numery i pojemność naczyń, w których będzie przeprowadzona fermentacja;
datę i godzinę rozpoczęcia obciągu wyrobu po ukończeniu fermentacji;
ilość i rodzaj wyrobu podlegającego dosładzaniu, doprawianiu, alkoholizowaniu oraz kupażowaniu, a także datę tych czynności.
Czynności produkcyjne w zakresie nastawu fermentacyjnego oraz kupażu wyrobów winiarskich, ich dosładzania, doprawiania i alkoholizowania, a także rozlewu tych wyrobów odnotowuje się w następujących dokumentach:
metryczce nastawu, sporządzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 15 do rozporządzenia;
karcie kupażu lub wytwarzania wyrobu winiarskiego albo napoju alkoholowego, sporządzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 16 do rozporządzenia;
księdze kontroli rozlewu wyrobów winiarskich, prowadzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 17 do rozporządzenia.
Podmiot zgłasza właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru, przyjęcie wyrobów winiarskich zwróconych w wyniku reklamacji - w terminie 3 dni od ich przyjęcia.
Przepisy § 23-25 stosuje się odpowiednio do innych napojów alkoholowych niezaliczonych do napojów spirytusowych i piwa.
Podmiot wytwarzający wyroby tytoniowe jest obowiązany co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem procesów produkcyjnych przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru na dzień przed ich rozpoczęciem - wykaz terminów procesów produkcyjnych.
Zmiany w wykazie, o którym mowa w ust. 2, podmiot odnotowuje w odpisie tego wykazu i niezwłocznie zgłasza właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru.
Wykaz, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać następujące dane:
określenie rodzaju wyrobu, który ma być produkowany;
datę i godzinę rozpoczęcia procesu wytwarzania oraz przekazania wyrobów do magazynu;
przewidywaną ilość wyrobów, które zostaną wyprodukowane.
Podmiot sporządza raport dzienny określający ilości i rodzaje wyprodukowanych i przekazanych do magazynu wyrobów tytoniowych.
W przypadku wystąpienia z wnioskiem, o którym mowa w ust. 3, stosuje się odpowiednio przepis § 56; druga próbka oleju jest przechowywana przez właściwego naczelnika urzędu celnego, a trzecia - przez podmiot.
Podmiot wytwarzający wyroby podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego co najmniej na 3 dni przed zamierzonym oznaczaniem wyrobów, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru na dzień przed zamierzonym oznaczaniem, pisemne zgłoszenie, podając ilość i rodzaj wyrobów, rodzaj opakowań jednostkowych oraz miejsce przeprowadzenia tych czynności.
Przepisu ust. 3 nie stosuje się do wyrobów:
od których został już uiszczony należny podatek akcyzowy, ponownie rozlanych lub rozważonych w inne opakowania jednostkowe w miejscu ich sprzedaży detalicznej;
importowanych lub nabywanych wewnątrzwspólnotowo, jeżeli oznaczanie ich znakami akcyzy następuje poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz importowanych, jeżeli ich oznaczanie następuje w wolnym obszarze celnym, w składzie wolnocłowym bądź w składzie celnym.
Właściwy naczelnik urzędu celnego może objąć stałym nadzorem, w zakresie oznaczania wyrobów znakami akcyzy, podmioty dokonujące ich pakowania, przepakowywania, rozważania i rozlewania oraz ponownego rozważania i rozlewania.
W przypadkach gdy zamierzone oznaczanie wyrobów znakami akcyzy następuje z powodu uszkodzenia znaków akcyzy na wyrobach, nieprawidłowego oznaczenia wyrobów bądź oznaczenia ich nieodpowiednimi znakami akcyzy, jak również z powodu wystąpienia w obrocie wyrobów nieoznaczonych znakami akcyzy, podmiot sporządza spis tych wyrobów i przesyła go właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie 3 dni od dnia stwierdzenia tych zdarzeń lub ich wystąpienia, w celu sprawdzenia i potwierdzenia stanu wyrobów objętych spisem.
Podmiot prowadzi raporty dzienne zużycia oraz utraty, zniszczenia lub uszkodzenia znaków akcyzy.
W razie stwierdzenia wystąpienia wad fizycznych znaków akcyzy posiadanych przez podmiot, sporządza on protokół określający ilość i rodzaj wadliwych znaków, serię, numer ewidencyjny i datę ich wytworzenia, a także występujące wady.
Kasyna gry są objęte stałym nadzorem.
Właściwy naczelnik urzędu celnego może objąć stałym nadzorem salony gier na automatach.
Stoły do gier i automaty powinny zapewniać dokonanie obliczenia rezultatów gier.
W kasynach gry zabezpieczenia urzędowe, o których mowa w § 47 ust. 1 pkt 1, są nakładane na:
stoły do gier - równocześnie z ich otwarciem lub po ich zamknięciu;
automaty - przed rozpoczęciem gier lub po ich zakończeniu.
W przypadku objęcia stałym nadzorem salonów gier na automatach stosuje się odpowiednio przepis ust. 2 pkt 2.
W kasynach gry otwarcie i zamknięcie stołów do gier, obliczanie rezultatów gier, a także czynności związane z operacjami żetonowo-gotówkowymi dokonywanymi między kasą a stołami do gier i między kasą a automatami mogą odbywać się tylko w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.
W kasynach gry podmiot:
sporządza raport dzienny wpłat, wypłat i rezultatów gier w kasynie gry według wzoru stanowiącego załącznik nr 18 do rozporządzenia, co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden przekazuje komórce stałego nadzoru;
prowadzi księgę kontroli obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym w kasynie gry, według wzoru stanowiącego załącznik nr 19 do rozporządzenia.
Raport dzienny, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, podpisuje również pracownik szczególnego nadzoru podatkowego.
W kasynach gry pracownik szczególnego nadzoru podatkowego podpisuje również sporządzone przez podmiot:
raporty dzienne kasy;
dokumenty dotyczące wszystkich operacji żetonowo-gotówkowych dokonywanych między kasą a stołami do gier i między kasą a automatami;
dokumenty rejestrujące odczyty liczników zamontowanych na urządzeniach do gier;
bilans żetonów;
zestawienie rezultatów gier, z wyodrębnieniem poszczególnych stołów, automatów i urządzeń realizujących wygrane zakumulowane.
W salonach gier na automatach, które objęto stałym nadzorem, otwarcie i zamknięcie dostępu do liczników automatów oraz obliczanie rezultatów gier na automatach, a także czynności związane z operacjami żetonowo-gotówkowymi między kasą a automatami mogą odbywać się tylko w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.
W salonach gier na automatach podmiot:
sporządza raport dzienny wpłat, wypłat i rezultatów gier według wzoru stanowiącego załącznik nr 20 do rozporządzenia, co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden niezwłocznie przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru;
prowadzi księgę kontroli obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym w salonie gier na automatach, według wzoru stanowiącego załącznik nr 21 do rozporządzenia.
W przypadku objęcia stałym nadzorem raport dzienny, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, podpisuje również pracownik szczególnego nadzoru podatkowego.
W salonach gier na automatach, które objęto stałym nadzorem, pracownik szczególnego nadzoru podatkowego podpisuje również sporządzane przez podmiot:
dokumenty rejestrujące wskazania liczników automatów na koniec dnia;
dokumenty dotyczące wszystkich operacji żetonowo-gotówkowych między kasą a automatami;
bilans żetonów;
raport dzienny kasy i zestawienia rezultatów, z wyodrębnieniem każdego automatu i urządzeń realizujących wygrane zakumulowane.
W punktach gier na automatach o niskich wygranych podmiot sporządza raport miesięcznych przychodów, według wzoru stanowiącego załącznik nr 22 do rozporządzenia.
Podmiot urządzający gry na automatach o niskich wygranych sporządza odrębnie dla każdego obszaru, na którym podmiot urządza gry, objętego terytorialnym zasięgiem działania właściwego naczelnika urzędu celnego, za okresy miesięczne, informację o osiągniętych przychodach, według wzoru stanowiącego załącznik nr 23 do rozporządzenia.
Informację, o której mowa w ust. 2, podmiot sporządza co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden niezwłocznie przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.
W kasynach gry, w salonach gier na automatach i w punktach gier na automatach o niskich wygranych podmioty prowadzą, odrębnie dla każdego automatu oraz automatu o niskich wygranych, księgi kontroli eksploatacji automatu do gier, według wzoru stanowiącego załącznik nr 24 do rozporządzenia.
Jako zabezpieczenia urzędowe:
pomieszczeń, urządzeń, aparatów, zbiorników, rurociągów, środków transportu, naczyń, próbek - stosuje się nałożenie plomb, pieczęci lub innych znaków urzędowych w celu uniemożliwienia dostępu do ich wnętrz bez uszkodzenia stanu zabezpieczenia urzędowego;
ksiąg i dokumentów - stosuje się ich opieczętowanie w celu urzędowego uwierzytelnienia.
Plomby ołowiane bądź z innych materiałów, pieczęcie lub inne znaki urzędowe są nakładane bezpośrednio lub z użyciem cięgien spinających: szpagatu z drucikiem, drutu lub żyłki syntetycznej z nawiniętą na nie spiralą metalową lub podobnym dwuskładnikowym elementem.
Na plombach, pieczęciach lub innych znakach urzędowych umieszcza się znaki odcisków, którymi są wizerunek godła państwa oraz ustalone oznaczenia literowe, cyfrowe bądź symbole.
Nałożenie zabezpieczeń urzędowych oraz ich zdjęcie, z zastrzeżeniem § 60 ust. 2 i 9, odnotowuje się w protokole czynności kontrolnych oraz w spisie zabezpieczeń urzędowych, prowadzonym według wzoru stanowiącego załącznik nr 25 do rozporządzenia, który opieczętowuje właściwy naczelnik urzędu celnego.
Znaki odcisków, o których mowa w ust. 3, odnotowuje się również w protokole czynności kontrolnych oraz w spisie zabezpieczeń urzędowych.
W celu przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia podmiot jest obowiązany co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem czynności podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenie rozpoczęcia albo wznowienia działalności podlegającej szczególnemu nadzorowi podatkowemu, z zastrzeżeniem § 51 ust. 1, sporządzone w dwóch egzemplarzach według wzoru stanowiącego załącznik nr 26 do rozporządzenia. Do zgłoszenia rozpoczęcia działalności dołącza się:
szkic sytuacyjny, skrócony opis pomieszczeń oraz wykaz, nazwy i numerację znajdujących się w tych pomieszczeniach urządzeń, aparatów, przyrządów pomiarowych, a dla zbiorników, pojemników i naczyń - ich pojemność;
wykaz przyrządów pomiarowych, z podaniem ich przeznaczenia i numeracji oraz zakresu pomiarowego;
opis procesu technologicznego i postępowania technicznego oraz instrukcje obiegu dokumentacji produkcyjnej i magazynowej, a także dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji wyrobów, a w przypadku kasyn gry, salonów gier na automatach i punktów gier na automatach o niskich wygranych - instrukcję obiegu dokumentacji dotyczącej wszystkich operacji żetonowo-gotówkowych i regulaminy gier;
wykaz pracowników podmiotu odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym szczególnym nadzorem podatkowym;
kopię koncesji lub zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej, kopię zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, aktualny odpis z rejestru przedsiębiorców lub aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
Urzędowe sprawdzenie podmiotu przeprowadzają pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego w obecności przedstawiciela podmiotu.
W czasie urzędowego sprawdzenia pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego sprawdzają prawidłowość:
oznaczenia w sposób trwały i w widocznym miejscu:
pomieszczeń - odpowiednimi napisami określającymi ich przeznaczenie,
urządzeń, aparatów oraz przyrządów pomiarowych - numerami, a w przypadku gdy służą one do pomiaru ilości wyrobów - również napisami określającymi ich zakres pomiarowy;
wymaganych dowodów legalizacji oraz ich ważność - w przypadku przyrządów pomiarowych podlegających legalizacji;
zaopatrzenia zbiorników w urządzenia umożliwiające określenie ilości znajdujących się w nich cieczy.
W czasie urzędowego sprawdzenia w gorzelni rolniczej pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego badają także stan techniczny aparatu destylacyjnego oraz sprawdzają i włączają licznik objętości do określania ilości alkoholu etylowego.
Podczas urzędowego sprawdzenia podmiotu pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego nakładają w razie potrzeby zabezpieczenia urzędowe, o których mowa w § 47 ust. 1, w celu skutecznego wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego.
Z czynności sprawdzających, o których mowa w ust. 2 i 3, sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach, z tym że z czynności badania stanu technicznego aparatu destylacyjnego sporządza się odrębny protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 27 do rozporządzenia. Protokół urzędowego sprawdzenia wraz ze zgłoszeniem i dołączonymi dokumentami stanowi akta weryfikacyjne podmiotu.
W przypadku ustalenia, że podmiot zapewnił warunki i środki do sprawnego przeprowadzenia czynności kontrolnych w ramach szczególnego nadzoru podatkowego, właściwy naczelnik urzędu celnego zatwierdza akta weryfikacyjne podmiotu. Jeden egzemplarz akt weryfikacyjnych pozostaje u właściwego naczelnika urzędu celnego, a drugi otrzymuje podmiot.
W przypadku stwierdzenia braku warunków i środków do przeprowadzenia czynności związanych z urzędowym sprawdzeniem podmiotu lub do wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, właściwy naczelnik urzędu celnego wyznacza termin ponownego przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia.
Podmiot zawiadamia właściwego naczelnika urzędu celnego o wprowadzonych zmianach w stosunku do stanu stwierdzonego w protokole urzędowego sprawdzenia, co najmniej na 7 dni przed zamierzonym terminem wprowadzenia tych zmian.
W zakresie wprowadzonych zmian jest przeprowadzane dodatkowe urzędowe sprawdzenie, do którego stosuje się odpowiednio przepis § 49.
W przypadku wprowadzenia zmian, o których mowa w ust. 1, w salonach gier na automatach i w punktach gier na automatach o niskich wygranych nie przeprowadza się dodatkowego urzędowego sprawdzenia. Zawiadomienie o zmianach w stosunku do stanu stwierdzonego w protokole urzędowego sprawdzenia wraz z załączonymi dokumentami jest dołączane do akt weryfikacyjnych podmiotu.
W podmiotach, które:
są jednostką naukową, doświadczalną, szkołą, samodzielnym laboratorium, szpitalem, jednostką opieki zdrowotnej lub apteką zużywającą lub przerabiającą w ciągu roku alkohol etylowy w ilości do 3 000 dm3 alkoholu etylowego 100% vol w stanie nieskażonym oraz do 20 000 dm3 alkoholu etylowego 100% vol w stanie skażonym,
przerabiają, zużywają lub dokonują obrotu alkoholem etylowym w ilościach nieprzekraczających w ciągu roku 1.000 dm3 alkoholu etylowego 100% vol w stanie nieskażonym oraz 3 000 dm3 alkoholu etylowego 100% vol w stanie skażonym
urzędowe sprawdzenie przeprowadza się tylko w zakresie określonym w § 49 ust. 2 pkt 2 i 3.
Podmioty wymienione w ust. 2 pkt 2 są obowiązane na 3 dni przed zamierzonym zużyciem lub przerobem alkoholu etylowego powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu celnego, podając równocześnie, jaki rodzaj alkoholu etylowego, do jakich celów i według jakich norm ma być używany.
Przekroczenie przez podmiot wielkości rocznego zużycia, przerobu lub obrotu alkoholem etylowym, określonych w ust. 2, wymaga dokonania zgłoszenia, o którym mowa w § 48, w terminie 7 dni od dnia wystąpienia przekroczenia.
Kontrola w ramach szczególnego nadzoru podatkowego jest wykonywana przez:
każdorazowe, bezpośrednie uczestniczenie pracowników szczególnego nadzoru podatkowego w czynnościach związanych z działalnością objętą szczególnym nadzorem podatkowym;
dokonywanie okresowo lub doraźnie kontroli obrachunkowych stanu zapasów i obrotu wyrobami oraz stosowania znaków akcyzy na podstawie prowadzonej przez podmiot dokumentacji;
badanie próbek wyrobów;
dokonywanie doraźnych kontroli w zakresie zasadności i prawidłowości wystawianych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej;
Czynności kontrolne, o których mowa w ust. 1, są wykonywane również w ramach sprawowania stałego nadzoru w podmiocie.
W przypadku objęcia podmiotu przez właściwego naczelnika urzędu celnego stałym nadzorem, zawiadamia on o tym podmiot na 14 dni przed objęciem tym nadzorem.
Okresowe kontrole obrachunkowe zapasów i obrotu wyrobami oraz stosowania znaków akcyzy są przeprowadzane za okresy roczne. Za okresy krótsze niż rok mogą być przeprowadzane kontrole obrachunkowe doraźne.
Kontrole obrachunkowe roczne przeprowadza się nie później niż w okresie roku następującego po roku objętym kontrolą.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do podmiotów, w których nie przeprowadza się urzędowego sprawdzenia pomieszczeń i urządzeń.
Zapasy wyrobów stwierdzone podczas kontroli obrachunkowych są porównywane ze stanem ewidencyjnym i podlegają zapisaniu w ewidencji. Ustalone w wyniku kontroli obrachunkowych ubytki wyrobów porównuje się z ich dopuszczalnymi ubytkami.
Podmioty, w których jest sprawowany stały nadzór, mogą we własnym zakresie przeprowadzać obrachunki zapasów i obrotów wyrobami oraz stosowania znaków akcyzy za okresy dowolne - krótsze niż rok, zawiadamiając o tym komórkę stałego nadzoru co najmniej na 3 dni przed planowanym przeprowadzeniem obrachunku.
Doraźne kontrole w kasynach gry i w salonach gier na automatach, w zakresie zasadności i prawidłowości wystawianych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej przeprowadza się poprzez porównanie kopii wystawionych zaświadczeń z prowadzoną przez podmiot na podstawie odrębnych przepisów dokumentacją.
Kontrole w zakresie prawidłowości i terminowości wpłat podatku akcyzowego dokonywane są doraźnie oraz za okresy rozliczeniowe określone w odrębnych przepisach, na podstawie prowadzonej przez podmiot dokumentacji.
Podstawą kontroli, w ramach szczególnego nadzoru podatkowego, jest prowadzona przez dany podmiot ewidencja księgowa i dokumentacja związana z produkcją, przerobem, zużyciem, magazynowaniem oraz obrotem wyrobami, ze stosowaniem znaków akcyzy, z urządzaniem gier w kasynach gry i w salonach gier na automatach i na automatach o niskich wygranych oraz z podatkiem akcyzowym.
Ewidencja i dokumentacja, o których mowa w ust. 1, powinny być prowadzone w sposób umożliwiający identyfikację przeprowadzonych operacji gospodarczych, zwłaszcza czynności produkcyjnych lub związanych z obrotem wyrobami, stanów zapasów wyrobów, a także czynności związanych z urządzaniem gier w kasynach gry i w salonach gier na automatach i na automatach o niskich wygranych oraz z płatnością podatku akcyzowego, przy zachowaniu ciągłości zapisów i bezbłędności stosowanych procedur obliczeniowych.
Wpisów do ksiąg i dokumentacji należy dokonywać w sposób trwały i wyraźny. Zmian i poprawek w księgach lub dokumentach dokonuje się w taki sposób, aby przekreślony tekst pierwotny pozostał czytelny, a każdą zmianę lub poprawkę należy potwierdzić podpisem osoby dokonującej zmiany lub poprawki, z podaniem daty ich wprowadzenia, oraz w razie potrzeby opisać je w rubryce "uwagi".
Podmiot dokonuje ostatniego dnia każdego miesiąca zamknięcia ksiąg i sporządza podsumowanie miesięczne.
Jeżeli przepisy rozporządzenia przewidują obowiązek prowadzenia przez podmiot ksiąg bądź dokumentacji według ustalonych wzorów, powinny one być zarejestrowane i zabezpieczone urzędowo pieczęciami przez właściwego naczelnika urzędu celnego, a poszczególne karty ksiąg - kolejno ponumerowane.
Wpisów do ksiąg i dokumentów służących do ewidencjonowania przychodu, rozchodu i transportu wyrobów oraz obrotu i zużycia znaków akcyzy dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu czynności podlegającej wpisaniu.
W przypadku prowadzenia ksiąg i dokumentacji, o których mowa w ust. 6, z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych, mogą one być prowadzone na odrębnych kartach dostosowanych do wpisów dokonywanych w urządzeniach drukujących, z zachowaniem wymogów, o których mowa w ust. 2, 3 i 6.
Właściwy naczelnik urzędu celnego może zabezpieczyć urzędowo pieczęciami również prowadzone przez podmiot księgi i dokumentacje lub ich części zawierające dane i informacje, o których mowa w ust. 1.
Pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego pobierają próbki wyrobów, w celu ich zbadania, w obecności przedstawiciela podmiotu w trzech jednakowych ilościach i w sposób określony w odrębnych przepisach.
Z czynności pobrania próbki wyrobów sporządza się protokół co najmniej w dwóch egzemplarzach. Protokół powinien zawierać następujące dane:
datę i miejsce pobrania próbki;
imiona i nazwiska osób pobierających próbkę oraz przedstawiciela podmiotu;
rodzaj, ilość wyrobu oraz numery pojemników (opakowań) lub partii, z których pobrano próbkę;
zastosowany środek konserwujący lub skażający;
sposób zabezpieczenia próbki.
Próbki wyrobów podlegają urzędowemu zabezpieczeniu, o którym mowa w § 47 ust. 1 pkt 1.
Właściwy naczelnik urzędu celnego może przesłać pobraną próbkę wyrobu wraz z kopią protokołu jej pobrania do akredytowanego laboratorium właściwego dla danego rodzaju analiz - w celu jej zbadania.
Niszczenie wyrobów nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.
Podmiot zgłasza właściwemu naczelnikowi urzędu celnego wyroby, o których mowa w ust. 1, co najmniej na 3 dni przed zamierzonym terminem ich zniszczenia, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru na dzień przed zamierzonym zniszczeniem.
Podmiot sporządza w dwóch egzemplarzach protokół zniszczenia wyrobów, o których mowa w ust. 1, podając przyczyny ich zniszczenia. Protokół podpisują: przedstawiciel podmiotu i pracowni k szczególnego nadzoru podatkowego.
Wyroby powinny być przekazane do magazynu wyrobów w dniu zakończenia zmiany produkcyjnej i niezwłocznie zewidencjonowane we właściwych dokumentach lub ewidencji magazynowej.
W magazynie wyrobów, wyroby w opakowaniach jednostkowych powinny być ustawione oddzielnie według ich rodzaju oraz w miarę możliwości według stawek podatkowych, gramatury, pojemności i w takim porządku, aby ich sprawdzenie nie nastręczało trudności.
Podmioty, o których mowa w § 19 ust. 2, § 21 ust. 1, § 23 ust. 2 i § 27 ust. 2, oraz podmioty będące na podstawie przepisów ustawy składami podatkowymi, prowadzące działalność polegającą na magazynowaniu wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce są objęte stałym nadzorem. Jeżeli przyjęcia i wysyłki wyrobów w tych podmiotach są dokonywane nieregularnie (niecodziennie), właściwy naczelnik urzędu celnego może odstąpić od objęcia ich stałym nadzorem.
Odprawa przesyłki, o której mowa w ust. 1, odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.
Dokument przewozu powinien być sporządzony z co najmniej dwiema kopiami, z których pierwszą zatrzymuje podmiot.
Dokumenty przewozu oraz ich kopie powinny być ponumerowane i zabezpieczone urzędowo pieczęciami przez właściwego naczelnika urzędu celnego.
napojów spirytusowych w opakowaniach jednostkowych - powinien określać rodzaje i nazwy wyrobów, zawartość alkoholu etylowego w % objętości, ilości i pojemności opakowań jednostkowych;
piwa luzem lub napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych luzem - powinien określać ich rodzaj i asortyment, % wagowy ekstraktu brzeczki podstawowej wyrażony w stopniach Plato, objętość wyrobów oraz rodzaje i ilości naczyń służących do transportu;
piwa lub napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych w opakowaniach jednostkowych - powinien określać ich rodzaj i asortyment, % wagowy ekstraktu brzeczki podstawowej wyrażony w stopniach Plato, rodzaje, ilości i pojemności opakowań jednostkowych;
wyrobów winiarskich luzem lub innych napojów alkoholowych luzem - powinien określać rodzaj lub nazwę wyrobu, masę netto, ciężar właściwy, objętość wyrobów, zawartość alkoholu etylowego w % objętości oraz rodzaje i ilości naczyń służących do transportu;
wyrobów winiarskich lub innych napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych - powinien określać ich rodzaj i asortyment, zawartość alkoholu etylowego w % objętości oraz rodzaje, ilości i pojemności opakowań jednostkowych;
wyrobów tytoniowych - powinien określać ich rodzaj i asortyment, ilości opakowań jednostkowych z podaniem ilości sztuk wyrobów tytoniowych lub ich gramaturę;
Drugą kopię dokumentu przewozu podmiot jest obowiązany przesłać nie później niż w terminie 3 dni naczelnikowi urzędu celnego właściwemu miejscowo dla odbiorcy przesyłki, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru w podmiocie będącym odbiorcą przesyłki - komórce tego nadzoru.
Drugą kopię dokumentu przewozu, po sprawdzeniu zgodności z jego oryginałem, właściwy naczelnik urzędu celnego lub komórka stałego nadzoru zwraca podmiotowi, który wysyłał przesyłkę, w terminie 30 dni od daty otrzymania tej kopii dokumentu przewozu.
W przypadku przesyłki wyrobów, o których mowa w ust. 5, z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego, nie sporządza się dokumentu przewozu, o którym mowa w ust. 2. Rodzaj i liczbę zabezpieczeń urzędowych, o których mowa w § 47 ust. 1 pkt 1, oraz ich cechy należy odnotować w administracyjnym dokumencie towarzyszącym.
Jeżeli podczas przewozu przesyłki wyrobów luzem, na terenie kraju, zostały uszkodzone naczynia, w których te wyroby są przewożone, i zachodzi konieczność przelania ich do innych naczyń, przewoźnik jest obowiązany zawiadomić o tym naczelnika urzędu celnego, właściwego dla miejsca uszkodzenia lub miejsca stwierdzenia uszkodzenia naczyń, oraz odnotować w dokumencie przewozu lub w administracyjnym dokumencie towarzyszącym datę i godzinę uszkodzenia naczyń, jak również, któremu naczelnikowi urzędu celnego przesłano zawiadomienie.
W przypadku uszkodzenia środka transportu podczas przewozu wyrobów w opakowaniach jednostkowych, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
Przyjęcie przesyłki wyrobów, o których mowa w ust. 1, odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 8.
Z czynności przyjęcia przesyłki, o której mowa w ust. 1, podmiot sporządza dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki z co najmniej dwiema kopiami, z których pierwszą niezwłocznie przesyła naczelnikowi urzędu celnego właściwemu miejscowo dla odbiorcy przesyłki lub komórce stałego nadzoru, jeżeli jest on sprawowany u odbiorcy przesyłki.
Drugą kopię dokumentu sprawdzenia i przyjęcia przesyłki podmiot przesyła, nie później niż w terminie 3 dni, naczelnikowi urzędu celnego właściwemu miejscowo dla nadawcy przesyłki lub komórce stałego nadzoru, jeżeli jest on sprawowany u nadawcy przesyłki.
Dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki, o którym mowa w ust. 3, w przypadku przyjęcia przesyłki:
alkoholu etylowego, napojów spirytusowych lub ich półproduktów luzem - powinien być sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 29 do rozporządzenia;
napojów spirytusowych w opakowaniach jednostkowych - powinien określać rodzaje i nazwy wyrobów, zawartość alkoholu etylowego w % objętości, ilości i pojemności opakowań jednostkowych;
piwa luzem lub napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych luzem - powinien określać ich rodzaj i asortyment, % wagowy ekstraktu brzeczki podstawowej wyrażony w stopniach Plato, objętość wyrobów oraz rodzaje i ilości naczyń służących do transportu;
piwa lub napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych w opakowaniach jednostkowych - powinien określać ich rodzaj i asortyment, % wagowy ekstraktu brzeczki podstawowej wyrażony w stopniach Plato, rodzaje, ilości i pojemności opakowań jednostkowych;
wyrobów winiarskich luzem lub innych napojów alkoholowych luzem - powinien określać rodzaj lub nazwę wyrobu, masę netto, ciężar właściwy, objętość wyrobów, zawartość alkoholu etylowego w % objętości oraz rodzaje i ilości naczyń służących do transportu;
wyrobów winiarskich lub innych napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych - powinien określać ich rodzaj i asortyment, zawartość alkoholu etylowego w % objętości oraz rodzaje, ilości i pojemności opakowań jednostkowych;
wyrobów tytoniowych - powinien określać ich rodzaj i asortyment, ilości opakowań jednostkowych z podaniem ilości sztuk wyrobów tytoniowych lub ich gramaturę;
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do podmiotów wymienionych w § 51 ust. 2 pkt 1 i 2, z wyjątkiem przyjęcia przesyłek alkoholu etylowego nieskażonego.
Przy przesyłaniu wyrobów rurociągiem przepisy § 60-65 stosuje się odpowiednio.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r.3)
1) | Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834). |
2) | Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1999 r. Nr 110, poz. 1255, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 120, poz. 1122, Nr 137, poz. 1302, Nr 199, poz. 1934 i Nr 217, poz. 2124 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257. |
3) | Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 222, poz. 2202), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. |
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.