Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Przedsiębiorcy na co dzień mają do czynienia z nieuregulowanymi zobowiązaniami. Aż 98% firm handlujących z odroczonym terminem płatności przynajmniej raz zetknęło się z problemem faktur, które nie były opłacone na czas! Zazwyczaj czekamy na przelew, ale zdarza się też, że go nie wykonujemy ze względu na opóźnienia, których sami doświadczamy. Wyniki badania Skaner MŚP realizowanego cyklicznie dla BIG InfoMonitor wykazują, iż 40% firm ma ponad 60-dniowe opóźnienia w spływie należności. A 56% przedsiębiorców jest zdania, że nierzetelni kontrahenci sami nie otrzymują przelewów i w konsekwencji mają problemy finansowe.
Skala problemu jest coraz poważniejsza. Zaległości przedsiębiorstw w rok wzrosły o ponad 1,5 mld zł, na koniec lutego 2024 r. wynosząc blisko 42 mld zł. Problemy z terminowym regulowaniem bieżących faktur oraz rat kredytów i leasingu ma 315 tys. firm. Sektory z najwyższymi zaległościami to handel (8,4 mld zł), przemysł (6,7 mld zł), budownictwo (5,6 mld zł) i TSL (3,1 mld zł).
Jak zatem zapobiec ww. sytuacji? Jest kilka możliwości działania, najlepiej jednak gdy przedsiębiorca zastosuje je wszystkie.
W czterech krokach prezentują się one następująco:
Przedsiębiorcy (działy księgowe) mogą sprawdzić wiarygodność klienta m.in. w BIG InfoMonitor, który tak jak inne BIGi działa na podstawie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. Oczywiście dotyczy to zarówno podmiotów gospodarczych, jak i konsumentów, szczególnie jednak dla firm baza ta może być cennym źródłem informacji w celu podjęcia decyzji o współpracy z nowym kontrahentem.
Zawiera bowiem ponad 105 mln informacji gospodarczych z banków komercyjnych i spółdzielczych, SKOK-ów, korporacji, firmy infrastrukturalnych, leasingowych, pożyczkowych, ubezpieczeniowych, windykacyjnych, JST, MŚP oraz od klientów indywidualnych.
Sprawdzanie kontrahentów w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor to pierwszy krok ku temu by już na starcie uchronić się przed ryzykownym kontraktem., Sytuacja kontrahenta może się zmienić się również w trakcie trwania współpracy, dlatego warto, szczególnie przy transakcjach na duże kwoty, stale monitorować sytuację finansową podmiotów, z którymi współpracujemy.
Dzięki monitorowaniu kontrahenta dowiesz się, czy nie został on dopisany do rejestru oraz czy jego zadłużenie wzrosło, zmalało lub zostało spłacone.
Źródłem informacji o zadłużeniu może być też:
Zamrożone faktury skutkują zarówno utrudnieniami w terminowym regulowaniu własnych zobowiązań, jak również stanowią blokadę dla przyszłych inwestycji i podwyższeniem kosztów działalności.
Z badań wynika, że w pierwszej kolejności płacimy wynagrodzenia, następnie ZUS i podatek, kolejnymi są należności w bankach i firmach leasingowych, dalej media i czynsz, a dopiero później faktury od dostawców.
Sposobem na zmianę tej kolejności, a jednocześnie szansą na to, by wierzytelności naszej firmy zostały uregulowane przez kontrahenta szybciej, jest pieczęć prewencyjna, czyli informacja umieszczona np. na fakturze czy umowie sprzedaży, w której wzywamy do terminowej zapłaty i informujemy kontrahenta o potencjalnych konsekwencjach opóźnień. Z tego typu pieczęci chętnie korzystają mali i średni przedsiębiorcy, którzy współpracują z BIG InfoMonitor, ponieważ pieczęcie prewencyjne tego biura ostrzegają, że brak płatności będzie skutkował wpisaniem danych kontrahenta do rejestru dłużników BIG InfoMonitor.
To działanie jest prewencyjne, nie działamy bowiem jeszcze przed upływem terminu płatności, dlatego możemy mieć większą skuteczność niż późniejsze ponaglenia.
Mimo możliwości zastosowania ww. narzędzi, z badania „Skaner MŚP” za I kw., zrealizowanego dla BIG InfoMonitor, wynika jednak, że niesolidnych kontrahentów, którzy zwlekają z płatnością ponad dwa miesiące po terminie, ma 4 na 10 przedsiębiorstw. Warto w takich sytuacjach wpisać dłużnika do rejestru dłużników prowadzonego przez któryś z wiodących biur informacji gospodarczej.
Warunkami, które trzeba w takiej sytuacji spełnić, aby wpisać do rejestru BIG nieuczciwego przedsiębiorcę, jest powstanie zobowiązania w związku z określonym stosunkiem prawnym (np. umowa sprzedaży), którego łączna kwota zaległości wobec wierzyciela wynosi co najmniej 500 zł, a termin płatności jest przekroczony co najmniej od 30 dni, jak również upłynął co najmniej miesiąc od wysłania ustawowego wezwania do zapłaty (listem poleconym albo doręczenia do rąk własnych). Ważne, by na wezwaniu do zapłaty znalazła się informacja o zamiarze przekazania danych dłużnika do BIG, a także nazwa oraz adres siedziby wybranego biura windykacyjnego.
Dzięki ww. działaniom w bazach BIG InfoMonitor i BIK na koniec lutego br. zostały zarejestrowane przeterminowane zobowiązania na niemal 42 mld zł u 315 tys. aktywnych, zawieszonych i zamkniętych przedsiębiorstw. A dane te są ogólnie dostępne. Wystarczy znać NIP, by w raporcie o firmie zobaczyć długi zgłoszone przez wierzycieli do BIG InfoMonitor. Jeśli sprawdzana firma wyraża zgodę, można również pobrać raport rozszerzony, w którym widnieją zobowiązania kredytowe z baz BIK i ZBP.
Na koniec warto przypomnieć, szczególnie działom księgowym, o naliczaniu odsetek ustawowych, które obowiązują na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Przepisy ww. ustawy uprawniają w przypadku opóźnień do naliczenia odsetek rekompensujących koszty odzyskiwania należności, w równowartości od 40 do 100 euro, w zależności od windykowanej kwoty.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.