Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Wraz z początkiem tego roku obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania. Sprawdź na przykładach, co w praktyce oznaczają zmienione przepisy.
Z dniem 1 stycznia 2017 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zwolnienia określone przepisami tego rozporządzenia obowiązują do tylko końca 2017 r. Warto na to zwrócić uwagę, gdyż w ostatnich latach rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania określały zwolnienia w cyklach dwuletnich.
Nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania w większości powtarza przepisy poprzednio obowiązującego rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania (tj. obowiązującego w latach 2015-2016 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1215).
Istnieje jednak kilka różnic między obecnym a poprzednim rozporządzeniem w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.
Nowe rozporządzenie wprowadziło zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obejmujące usługi świadczone osobiście przez osoby niewidome, posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, które prowadzą samodzielnie działalność gospodarczą lub zatrudniają wyłącznie jednego pracownika niewidomego posiadającego orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (zob. § 2 ust. 1 w zw. z poz. 51 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania).
Jednocześnie świadczenie usług w zakresie opieki medycznej przez będących wskazanymi osobami lekarzy i lekarzy dentystów zostało wyłączone z katalogu czynności podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania (zob. § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f oraz § 4 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania). Wprowadzenie tych zwolnień uzasadnione jest brakiem na rynku technicznych rozwiązań pozwalających na samodzielne korzystanie z kas rejestrujących przez osoby niewidome.
2. Zwolnienie podmiotowe z obowiązku ewidencjonowania obejmujące jednostki samorządu terytorialnego z tytułu niektórych czynności dokonywanych przez ich jednostki organizacyjne
Od 1 stycznia 2017 r. we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego obowiązuje scentralizowany model rozliczania podatku VAT. W ramach tego modelu jednostki samorządu terytorialnego są, między innymi, podatnikami VAT z tytułu czynności wykonywanych przez samorządowe jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe, które przed centralizacją rozliczeń VAT były zwolnione z obowiązku ewidencjonowania.
W zakresie tym jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione podmiotowego na podstawie nowego zwolnienia podmiotowego określonego w § 3 ust. 1 pkt 5 nowego rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.
3. Likwidacja dwumiesięcznego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania dotyczącego podatników, którzy rozpoczynają świadczenie niektórych usług podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania
Poprzednio obowiązujące rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania zawierało zwolnienia obejmujące podatników, którzy rozpoczynali świadczenie niektórych usług podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania. Zwolnienia te przysługiwały przez dwa miesiące następujące po miesiącu, w którym podatnicy wykonali pierwszą usługę podlegającą bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania.
Nowe rozporządzenie podobnych przepisów nie przewiduje.
4. Wyłączenie bezwzględnego obowiązku ewidencjonowania niektórych usług świadczonych na odległość
Obowiązujące od 1 stycznia 2017 r. rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przewiduje wyłączenie bezwzględnego obowiązku ewidencjonowania świadczenia niektórych usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, usług prawniczych oraz usług doradztwa podatkowego.
Wyłączenie to ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są dwa warunki, tj.:
1) usługi świadczone są zgodnie z warunkami określonymi w poz. 39 załącznika do rozporządzenia, tj. świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, oraz
2) usługa świadczona jest wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość lub jej rezultat przekazywany jest wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.
Polecamy szkolenie online dotyczące zmian w VAT:
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.