Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
W połowie przyszłego roku Krajowy System e-Faktur stanie się obligatoryjny dla większości podatników. Zmiana ta istotnie wpłynie nie tylko na sytuację objętych nowymi przepisami przedsiębiorców, ale również dla współpracujących z nimi biur rachunkowych, które również będą musiały dostosować się do nowych realiów, w tym także w zakresie współpracy między tymi podmiotami. Poznaj wskazówki eksperta i skorzystaj z przykładowych zapisów w umowie między biurem rachunkowym a klientem w kontekście KSeF.
Czym jest Krajowy System e-Faktur (KSeF)
Krajowy System e-Faktur (KSeF) jest ogólnopolską platformą do wystawiania i otrzymywania faktur drogą elektroniczną. Umożliwia on wystawianie, przekazywanie i przechowywanie tzw. faktur ustrukturyzowanych, tj. o ujednoliconej strukturze logicznej. Chodzi o format xml zgodny ze strukturą logiczną e-Faktury FA(2) opublikowaną w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWDE).
Jako podmioty zaangażowane w prowadzenie księgowości przedsiębiorców, biura rachunkowe już teraz odgrywają dużą rolę w funkcjonowaniu KSeF. Po 1 lipca 2024 r. ich znaczenie w tym zakresie będzie jeszcze większe. To dlatego, że wystawianie faktur za pośrednictwem tego systemu, które obecnie jest dobrowolnie, po tej dacie stanie się obowiązkowe dla czynnych podatników VAT. Natomiast przedsiębiorcy zwolnieni z VAT będą musieli korzystać z KSeF od 1 stycznia 2025 r.
Nadawanie uprawnień do KSeF
Jednym z najbardziej istotnych zagadnień związanych z funkcjonowaniem KSeF, jest nadawanie uprawnień w tym systemie. Jak wynika z art. 106nb ustawy o VAT, z sytemu mogą korzystać nie tylko podatnicy, ale również m.in. podmioty wskazane przez podatnika, a także osoby fizyczne wskazane w zawiadomieniu o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z tego systemu, którym podatnik lub podmioty, o których była mowa wcześniej, nadali uprawnienia do korzystania z tego systemu.
To samo dotyczy innych niż ww. podmiotów, wskazanych przez osoby fizyczne korzystające z Krajowego Systemu e-Faktur, jeżeli prawo do wskazywania innego podmiotu wynika z uprawnień nadanych tym osobom fizycznym.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Z jakimi problemami muszą się zmierzyć biura rachunkowe w związku z wejściem KSeF;
Czy KSeF wymusi zmianę umów biur rachunkowych z klientami;
Jakie zapisy warto zawrzeć w umowie z klientem w przypadku KSeF.
Polecamy też:
Sprawdź, jakich faktur nie musisz wystawiać w KSeF
Krajowy System e-Faktur w pigułce – 12 pytań i odpowiedzi Czytelników
Zaloguj się:
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.