Pytanie: Klient nie zapłacił faktury, a w kwietniu 2024 r. minęło 90 dni od terminu płatności. W związku z tym firma skorzystała z ulgi w VAT w drodze korekty deklaracji za kwiecień 2024 w terminie późniejszym, tj. 24 września 2024 r. Złożono też wniosek o stwierdzenie nadpłaty z prośbą o zaliczenie tej nadpłaty na poczet zobowiązania z tytułu VAT za lipiec 2024. Płatność zobowiązania VAT za sierpień 2024 firma pomniejszyła o powstałą nadpłatę. W trakcie weryfikacji wniosku okazało się, że klient 4 października 2024 zapłacił częściowo tę fakturę. Urząd skarbowy zarzuca firmie, że nienależnie skorzystała z nadpłaty i powinna wycofać wniosek o stwierdzenie nadpłaty i uregulować kwotę VAT z odsetkami. Jakie jest prawidłowe postępowanie?
Jeśli twój klient obok działalności gospodarczej wykonuje inną działalność lub dokonuje czynności zwolnionych z VAT, należy rozliczyć korektę VAT za rok 2024 łącznie z deklaracją za styczeń 2025 r.
Począwszy od korekty za 2023 r. podatnik może nie dokonywać korekty rocznej, jeżeli różnica między proporcją wstępną a proporcją ustaloną dla zakończonego roku nie przekracza dwóch punktów procentowych (z zastrzeżeniem, że jeżeli proporcja ustalona dla zakończonego roku jest mniejsza niż proporcja wstępna warunkiem tego jest, aby kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu wynikająca z różnicy między ustalonymi proporcjami oraz korekty rozłożonej w czasie nie przekraczała 10.000 zł). Możliwość ta nie dotyczy korekty rocznej dokonywanej z zastosowaniem prewspółczynnika.
Pierwsze JPK zostały już złożone. Było sporo niewiadomych i dużo stresu. Może się jednak zdarzyć, że podatnik będzie chciał poprawić JPK za okres sprzed 1 października 2020 r. Co wtedy zrobić?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip