Wiele firm ponosi wydatki na nabycie towarów i usług w związku z realizacją społecznej odpowiedzialności (CSR). Czy tego typu koszty dają prawo do odliczenia od nich VAT? Poznaj aktualne stanowisko organów podatkowych i sądów.
Podatnik, który zdecyduje się na zamknięcie firmy ma obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów, które pozostały na moment likwidacji w prowadzonej działalności i od których przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Niedopełnienie tych wymogów wiąże się z obowiązkiem skorygowania wcześniejszych rozliczeń.
Podatniczka zlikwidowała działalność gospodarczą 31 lipca 2013 r., wykreśliła firmę w CEIDG oraz złożyła do urzędu skarbowego VAT-Z. Działalność gospodarcza prowadzona była w zakresie sprzedaży materiałów opałowych: miał, węgiel orzech, węgiel gruby, węgiel brunatny. Sprzedaż towarów opodatkowana była stawką 23%. Towar został w całości sprzedany i udokumentowany fakturą VAT w dniu likwidacji działalności. Na dzień likwidacji działalności tj. 31 lipca 2013 roku remanent likwidacyjny wynosił 0,00 zł. Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego o wielkości remanentu. Na dzień likwidacji działalności pozostała na stanie jeszcze: waga pomostowa oraz 500 litrów oleju napędowego, których nieujęto w spisie.
Podatniczka zapytała ministra finansów, czy postąpiła prawidłowo, nie uwzględniając pozostałych na dzień likwidacji środków trwałych, tj. wagi pomostowej i oleju napędowego niewykorzystanego w działalności w wykazie wyposażenia i środków trwałych składników majątku na dzień likwidacji działalności (31 lipca 2013 r.), a nie w spisie remanentowym na dzień likwidacji. Uważała, że w spisie remanentowy na dzień likwidacji należy uwzględnić jedynie towary handlowe przeznaczone do odsprzedaży (węgiel i miał).
Gdy zarejestrowany w Polsce odział brytyjskiej spółki kupuje towary i usługi na rzecz centrali, to przysługuje mu odliczenie podatku od towarów i usług. Istotne jest jednak to, aby zagraniczny przedsiębiorca zajmował się czynnościami opodatkowanymi.
Spółka z siedzibą w Wielkiej Brytanii utworzyła w Polsce oddział, który świadczy na rzecz centrali wiele czynności, mających bezpośredni wpływ na funkcjonowanie zagranicznej firmy.
Spór dotyczył tego, czy oddział może od takich zakupów odliczyć VAT. Zdaniem polskiej firmy − tak.
Z takim stanowiskiem nie zgodził się organ podatkowy i WSA w Gliwicach, do którego sprawa trafiła. Ostatecznie oddział wniósł skargę kasacyjną do NSA, a sąd przyznał polskiemu przedsiębiorcy rację. NSA potwierdził tym samym prawo polskiego oddziału zagranicznej spółki do odliczenia VAT od nabywanych w Polsce towarów i usług związanych z czynnościami wykonywanymi przez oddział na rzecz centrali.
Tomasz Hatylak, doradca prawny w kancelarii Squire Sanders Święcicki Krześniak przypomina, że warunkiem odliczenia jest to, aby zagraniczna spółka wykazała związek pomiędzy zakupami oddziału w Polsce a swoją działalnością za granicą.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip