Roczne dochody budżetu państwa uzyskiwane dzięki obrotowi paliwami, a więc łącznie VAT, akcyza oraz opłata paliwowa wynoszą około 50 mld zł. Wartość rynku paliw płynnych to ok. 100 mld zł. Zważywszy na to, jak znaczne są dochody z tego źródła, sektor paliw płynnych ma znaczenie szczególne dla budżetu. Zatem problem z szarą strefą w obrocie tym dobrem ma znaczenie wyjątkowe. Paliwa mieszczą się w grupie tzw. towarów wrażliwych. Powodem tego jest ponadprzeciętny, bo sięgający 50% udział należności budżetowych w ich cenie. Oszustwa na rynku obrotu paliwami stanowią specyfikę i poważną bolączkę polskiej gospodarki, na co zwracała uwagę w swoich raportach Najwyższa Izba Kontroli. Oczywistymi są w tym świetle działania ministra finansów służące zapobieganiu nieprawidłowościom występującym na rynku paliw płynnych.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia nieprawidłowości w obrocie niektórymi towarami oraz usprawnienia funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej. Nowe przepisy usprawnią monitorowanie przewozu benzyny i oleju napędowego oraz kontrole obrotu tymi wyrobami.
Na początku września br. zmieniły się przepisy dotyczące sprowadzania i obrotu paliwami, określane mianem pakietów olejowego i paliwowego 2.0. Celem dokonanej nowelizacji, tak jak wielu innych zmian obowiązującego prawa w ostatnim czasie, jest uszczelnienie systemu podatkowego.
Uszczelnienie poboru VAT w obrocie paliwami ciekłymi z zagranicą. Taki jest główny cel kolejnych zmian w ustawie o VAT, które obowiązują od dzisiaj. Poznaj szczegóły tych zmian.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip