Pytanie:
Aktualnie mamy jedną kwotę przelewu do ZUS, a sposób rozliczania wpłaconych składek reguluje stosowne rozporządzenie, które określa zasady podziału wpłaconej kwoty. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej problem powstaje rozliczenia opóźnionej składki zdrowotnej, gdy np.: 1) wpłata dokonana jest przed zarejestrowaniem w systemie ZUS aktualnej deklaracji (wówczas system rozlicza składki na podstawie poprzedniej), 2) były zaległości we wpłatach, lub powstała nadpłata. W takiej sytuacji kwoty rozliczonych składek (w zakładce podział wpłat w ZUS PUE) nie zgadzają się z deklaracją. Nie byłoby większego problemu, gdyby wszystkie składki zaliczać w koszty, jednak składki zdrowotne prowadzącego działalność odliczamy od podatku w wysokości 7,75% podstawy. Czym się kierować i jak rozliczać kwotę wpłaconych jednym przelewem składek na poszczególne składki, przy uwzględnieniu rozkładu składek na ubezpieczenie zdrowotne na: zapłaconą przez pracodawcę (odliczaną od podatku) i pracownika (stanowiącą koszt wynagrodzenia), które ZUS pokazuje łącznie?
Pozostało jeszcze 86% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
-
Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
-
Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
-
Codziennie aktualizowana baza ponad 40 500 porad dotyczących podatków, VAT, rachunkowości, ZUS i prawa pracy
-
Ponad 3 000 narzędzi: kalkulatory, wzory dokumentów, formularze, szkolenia i porady wideo
Autor: Magdalena Z Skalska
Specjalista z zakresu kadr, płac i ubezpieczeń społecznych, autorka książek i licznych publikacji w tej dziedzinie. Współpracuje z różnymi branżowymi serwisami i czasopismami. Prowadzi szkolenia organizowane przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce