Klasyfikacja wydatków dotyczących naprawy ksero do właściwego paragrafu uzależniona jest od charakteru prowadzonych prac.
Prawidłowe zaklasyfikowanie wydatku w jednostce budżetowej polega na przeprowadzeniu szczegółowej analizy charakteru tego wydatku.
Przepisy rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej nie zawierają uregulowań wskazujących wprost, w jakim paragrafie klasyfikacji wydatków należy ująć wydatki w przypadku wielopozycyjnego wydatku.
Przy klasyfikowaniu wydatków należy zwrócić uwagę na to, co zlecamy i jaki dana usługa ma charakter.
Wydatki na zakup usług remontowych powinny być sklasyfikowane w § 427 z odpowiednią czwartą cyfrą. Paragraf ten obejmuje wydatki na zakup usług remontowych, a w szczególności usługi budowlano-montażowe w zakresie remontów pomieszczeń i budynków oraz usługi w zakresie remontów dróg, niezaliczane do wydatków majątkowych.
Jeśli jednostka budżetowa nabyła materiały przeznaczone do remontu ksero, to taki wydatek powinna ujmować w paragrafie 421 „Zakup materiałów i wyposażenia”. W paragrafie 427 ujmuje się wyłącznie wydatki na zakup usług, a nie na zakup materiałów.
Warto jednak zaznaczyć, że jeśli wykonanie prac remontowych zostanie zlecone wyspecjalizowanej firmie i w otrzymanej fakturze wykonawca wyszczególnia robociznę oraz zużyte do naprawy części, materiały zgodnie z zawartą umową (jednostka budżetowa) zleciła wykonanie prac naprawczych, to należy traktować to zlecenie jako zakup usługi remontowej.
Jednostka nie nabywała materiałów wyszczególnionych w treści faktury. Poniesiony wydatek należy zaklasyfikować do paragrafu 427 „Zakup usług remontowych” (zgodnie z zawartą umowy).
Proszę pamiętać, że faktury i rachunki związane z realizacją zadania powinny być opisane zgodnie z wymogami określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości (dalej: uor).
Konieczność kontroli dowodów wynika również z art. 22 uor, który mówi, że dowody księgowe powinny być rzetelne, zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, kompletne oraz wolne od błędów rachunkowych.
Przed wprowadzeniem dowodu do ksiąg rachunkowych należy więc przeprowadzić jego kontrolę merytoryczną w ramach której sprawdza się m.in., czy dowód dokumentuje faktyczną operację gospodarczą oraz czy jest zgodny z treścią zawartych umów bądź decyzjami podjętymi przez uprawnione osoby. Do przeprowadzenia tej kontroli wymagana jest wiedza wykraczająca najczęściej poza kompetencje i informacje posiadane przez pracowników księgowości. Dlatego dokonuje jej kierownik komórki, którego koszt dotyczy, lub kierownik jednostki.
Z treści dowodu nie zawsze jednoznacznie wynika właściwy sposób jego ujęcia w księgach rachunkowych (dekretacji). Bez opisu takiej faktury pracownik księgowości nie będzie wiedział jak ująć ją w księgach.
Przykładowo, rachunek kosztowy za zakup materiałów i usługi można zaklasyfikować w § 4270 „Zakup usług remontowych” – 380 zł, jeśli osoba dokonujące kontroli merytorycznej opisze wykonanie naprawy ksero zgodnie z zamówieniem lub umową.
W przypadku jeśli w opisie na rachunku/fakturze są dwie lub więcej pozycji (towary i usługi), należy przyjąć, że jednostka traktuje poszczególne pozycje faktury jako samodzielne dla siebie świadczenia (jednostka zakupiła materiał - § 4210 oraz usługi - § 4270, § 4300). Oznacza to, że celem jednostki był zakup materiałów i robocizny oraz dojazdu.
Kwestia ta również powinna być uregulowana w zasadach rachunkowych jednostki budżetowej.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.