MF wprowadziło nowe wzory formularzy pełnomocnictw w sprawach podatkowych

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 8 stycznia 2025
  MF wprowadziło nowe wzory formularzy pełnomocnictw w sprawach podatkowych

Z początkiem 2025 roku zmieniły się niektóre wzory formularzy w zakresie pełnomocnictw udzielanych w sprawach podatkowych. Chodzi o druki o oznaczeniach PPS-1, PPD-1, OPS-1 i OPD-1. Zmiany mają związek m.in. z postępem w dziedzinie technologii i rozwojem e-usług, w tym w zakresie komunikacji elektronicznej.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Które wersje  formularzy  PPS-1, PPD-1, OPS-1 i OPD-1 obowiązują od 1 stycznia 2025 r.
  • Dlaczego Ministerstwo Finansów postanowiło wprowadzić zmiany w ich wzorach

Sprawdź też:

1 stycznia 2025 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 9 października 2024 r. w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw.

W rozporządzeniu zostały określone nowe wzory formularzy:
  • pełnomocnictwa szczególnego – PPS-1 (3),
  • pełnomocnictwa do doręczeń – PPD-1 (3),
  • zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego – OPS-1 (3),
  • zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa do doręczeń – OPD-1 (3).

Jaki jest zakres wprowadzonych zmian w formularzach

W ramach modyfikacji dotychczasowych wzorów wspomnianych druków, usunięto z formularzy pozycje, które stały się zbędne. Jest to konsekwencją m.in. rezygnacji przez Pocztę Polską z wymogu wskazywania w adresie dodatkowo nazwy miejscowości w której znajduje się urząd pocztowy (wystarczy podać właściwy kod pocztowy). Podobnie usunięta została z formularzy pozycja „Faks”. Jak wyjaśnili autorzy nowelizacji, ta forma komunikacji nie jest obecnie stosowana. Została bowiem zastąpiona przez tańsze w eksploatacji i dogodniejsze formy komunikacji elektronicznej.

Dokonano też zmian w formularzach związanych z wprowadzeniem nowych regulacji w zakresie doręczeń elektronicznych; a także pod kątem ich  dostosowania  do nowych standardów tworzenia formularzy elektronicznych. Chodzi tutaj w szczególności o ustawę z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285 ze zm.), która zmieniła Ordynację podatkową w zakresie przepisów regulujących e-Doręczenia.  Pozostałe zmiany mają charakter porządkujący. W związku z usunięciem niektórych pól formularzy  nastąpiło m.in. stosowne przenumerowanie pól, odwołań do numerów pól, odnośników i numerów objaśnień.

Dotychczasowe przepisy utraciły moc  

W związku z wejściem w życie nowych regulacji utraciło moc dotychczas obowiązujące w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z 28 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 974). Tym samym wyszły z użycia określone w nim wzory formularzy PPS-1 (2), PPD-1 (2), OPS-1 (2) i OPD-1 (2).

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz