Dlaczego wniosek o zaświadczenie o dochodach warto złożyć przez e-US

Dodano: 11 października 2024
  Dlaczego wniosek o zaświadczenie o dochodach warto złożyć przez e-US

Podatnicy coraz częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Wydanie elektronicznego dokumentu jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. Dowiedz się więcej na ten temat.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jakie są zalety korzystania z e-Urzędu Skarbowego przy składaniu wniosków w sprawie zaświadczeń o dochodach
  • Co należy zrobić, aby złożyć taki wniosek elektronicznie

Sprawdź też:

Coraz mniej czasu na informację o zmianie urzędu skarbowego

Czy w związku z powodzią trzeba złożyć wniosek do urzędu skarbowego

Łatwiejsze korzystanie z e-Urzędu Skarbowego przez organizacje

Zaświadczenie o przychodach emeryta i rencisty – przykłady i praktyczne wskazówki

Według danych Ministerstwa Finansów, już 35% wniosków o wydanie zaświadczenia o dochodach podatnicy składają on-line w e-Urzędzie Skarbowym. W  pierwszej połowie 2024 roku podatnicy złożyli tą drogą ponad 95 tys. wniosków o wydanie zaświadczenia o dochodach (ZAS-DF) oraz wniosków o wydanie zaświadczenia o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego i składek na ubezpieczenie wykazane w PIT (ZAS-DFU). Ogółem w tym okresie wpłynęło ponad 275 tys. takich wniosków. Podatnicy składali je za pomocą e-US, w urzędach skarbowych i innymi kanałami komunikacji.

Dla porównania, w pierwszej połowie 2023 roku  podatnicy złożyli 81,5 tys. tego typu wniosków w e-Urzędzie Skarbowym przy 274 tys. ogółem. Udział wniosków złożonych w e-US wynosił w tym okresie ok. 30%. Statystyki MF pokazują, że liczba wniosków o wydanie zaświadczeń zasadniczo się nie zmienia, ale coraz więcej z nich podatnicy składają za pośrednictwem serwisu e-Urząd Skarbowy.

Zaświadczenia o dochodach są potrzebne np. studentom ubiegającym się o stypendia, dlatego we wrześniu i październiku widać większe zainteresowanie ze strony tej grupy. Osoby ubiegające się np. o kredyt w banku odbierają takie zaświadczenia przez cały rok.

Korzyści ze składania wniosków przez Internet

Coraz więcej osób ubiegających się o zaświadczenie wybiera e-US zamiast wizyty w urzędzie skarbowym, ponieważ jest to po prostu wygodne rozwiązanie. Proces wydawania takich zaświadczeń jest zautomatyzowany. Wniosek można złożyć o dowolnej porze, z dowolnego miejsca na ziemi, z dowolnego urządzenia podłączonego do Internetu. Zaświadczenie, którego potrzebujemy trafia na konto w e-US zaledwie w ciągu kilku minut, a jego wydanie jest bezpłatne

Jak  złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia online

Aby złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia w formie elektronicznej należy zalogować się do e-Urzędu Skarbowego i wskazać jakie zaświadczenie podatnik chce uzyskać. W złożeniu wniosku pomaga specjalnie przygotowany kreator. Należy też wyrazić zgodę na e-korespondencję, czyli elektroniczne doręczenie oczekiwanych dokumentów. Dzięki temu zaświadczenie trafi w ciągu kilku chwil na konto podatnika w e-Urzędzie Skarbowym.

Zaświadczenie elektroniczne wygenerowane w e-Urzędzie Skarbowym ma taką samą moc prawną jak zaświadczenie papierowe. Jest ono opatrzone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Szefa KAS lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym upoważnionego pracownika urzędu skarbowego. Dlatego należy posługiwać się wyłącznie elektroniczną wersją zaświadczenia otrzymanego w e-US.

Jeśli ktoś potrzebuje papierowej wersji takiego dokumentu, dostanie ją w urzędzie skarbowym.

Obecnie w e-US można złożyć już 14 różnego rodzaju wniosków oraz przesłać pismo ogólne.

Źródło:

www.gov.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz