Jak w 2019 roku ewidencjonować koszty dotyczące firmowych aut

Katarzyna Trzpioła

Autor: Katarzyna Trzpioła

Dodano: 21 stycznia 2019
ewidencjonowanie kosztów aut

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują zmiany dotyczące rozliczania służbowych samochodów. Jakie ma to skutki rachunkowe? Sprawdźmy na przykładach.

Wprowadzone od początku 2019 roku zmiany wymuszają nie tylko konieczność analizowania ponoszonych nakładów pod kątem podatkowym, lecz też wprowadzenie zmian w sposobie księgowania kosztów dotyczących tych aut. W księgach rachunkowych należy uwzględnić wpływ ograniczeń, które wprowadzono w związku z użytkowaniem samochodów osobowych.

Limitowanie wydatków w kosztach

Zmiany w księgach powinny dotyczyć samochodów osobowych używanych na podstawie umów leasingu, najmu, dzierżawy. Obecnie nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150.000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy. W przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym kwota limitu wynosi 225.000 zł.

Ograniczenie to ma zastosowanie do samochodów w sytuacji, gdy umowy leasingu zawarto lub zmieniono po 1 stycznia 2019 r.

W przypadku gdy umowa leasingu została zawarta lub zmieniona po 1 stycznia 2019 r., limitowaniu będą podlegały zarówno rata, jak i VAT niepodlegający odliczeniu. W każdym przypadku odrębnemu limitowaniu będą podlegały koszty eksploatacji.

Przykład 1.

Podatnik 2 stycznia 2019 r. zawarł umowę leasingu auta o wartości 156.000 zł razem z VAT niepodlegającym odliczeniu – podatnik nie wykorzystuje auta wyłącznie do działalności gospodarczej.

Opłata wstępna netto to 16.100 zł, a rata miesięczna 1.200 zł.

Należy ustalić proporcję 150.000/156.000 = 0,9615. Za pomocą tej proporcji będą dzielone koszty na podatkowe i niepodatkowe w odniesieniu do opłat za leasing.

Rozliczenie opłaty wstępnej

16.100

kwota brutto

19.803

VAT podlegający odliczeniu

1.851,5

netto

16.100

VAT w koszty

1.851,5

razem koszty rachunkowe

17.951,5

udział 0,9615

koszty podatkowe

17.233,44 

koszty NKUP

     718,06 

Opłatę wstępną w księgach ujmiemy następująco:

  1. Faktura za opłatę wstępną i odliczenie 50% VAT
  • Wn Rozliczenie zakupu 17.951,50 zł,
  • Wn VAT naliczony 1.851,5 zł (50% z 3.703 zł),
  • Ma Rozrachunki z dostawcami 19.803 zł.
  • Wn Usługi obce – leasing stanowiący koszty uzyskania przychodu 15.456 zł,
  • Wn Usługi obce – leasing niestanowiący kosztów uzyskania przychodu 644 zł,
  • Wn VAT niepodlegający odliczeniu stanowiący koszty uzyskania przychodu 1.777,44 zł,
  • Wn VAT niepodlegający odliczeniu niestanowiący kosztów uzyskania przychodu 74,06 zł,
  • Ma Rozliczenie zakupu 1.7951,50 zł.
  1. Zarachowanie kosztów

W sytuacji, gdy w firmie przyjęto zasadę, że VAT niepodlegający odliczeniu jest ujmowany łącznie z kosztem usługi (cena nabycia), wtedy ewidencja byłaby prostsza:

Ujęcie raty w księgach będzie następujące:

  1. Faktura za opłatę wstępną i odliczenie 50% VAT
  • Wn Rozliczenie zakupu 17.951,50 zł,
  • Wn VAT naliczony 1.851,5 zł (50% z 3.703 zł),
  • Ma Rozrachunki z dostawcami 19.803 zł.
    • Wn Usługi obce – leasing stanowiący koszty uzyskania przychodu 17.233,44 zł,
    • Wn Usługi obce – leasing niestanowiący kosztów uzyskania przychodu 718,06 zł,
    • Ma Rozliczenie zakupu 1.338 zł.
  1. Zarachowanie kosztów

Następnie każda rata 1.500 zł miesięcznie netto też będzie podlegała takiemu podziałowi:

Rozliczenie opłaty miesięcznej za leasing

samochód za 156.000 (z VAT niepodlegającym odliczeniu)

1.200

kwota brutto

1.476

VAT podlegający odliczeniu 50%

138

netto

1.200

VAT w koszty

138

razem koszty rachunkowe

1.338

udział 0,9615

 koszty podatkowe

      1.284,48 

koszty NKUP

      53,52 

Ujęcie raty w księgach będzie następujące:

  1. Faktura za ratę miesięczną i odliczenie 50% VAT
  • Wn Rozliczenie zakupu 1.338 zł,
  • Wn VAT naliczony 138 zł (50% z 276 zł),
  • Ma Rozrachunki z dostawcami 1.476 zł.
  • Wn Usługi obce – leasing stanowiący koszty uzyskania przychodu 1.152 zł,
  • Wn Usługi obce – leasing niestanowiący kosztów uzyskania przychodu 48 zł,
  • Wn VAT niepodlegający odliczeniu stanowiący koszty uzyskania przychodu 132,48 zł,
  • Wn VAT niepodlegający odliczeniu niestanowiący kosztów uzyskania przychodu 5,52 zł,
  • Ma Rozliczenie zakupu 1.338 zł.
  1. Zarachowanie kosztów

W sytuacji, gdyby w przedsiębiorstwie przyjęto zasadę, że VAT niepodlegający odliczeniu jest ujmowany łącznie z kosztem usługi (cena nabycia), ewidencja byłaby prostsza:

Ujęcie raty w księgach będzie następujące:

  1. Faktura za ratę miesięczną i odliczenie 50% VAT
  • Wn Rozliczenie zakupu 1.338 zł,
  • Wn VAT naliczony 138 zł (50% z 276 zł),
  • Ma Rozrachunki z dostawcami 1.476 zł.
    • Wn Usługi obce – leasing stanowiący koszty uzyskania przychodu 1.284,48 zł,
    • Wn Usługi obce – leasing niestanowiący kosztów uzyskania przychodu 53,52 zł,
    • Ma Rozliczenie zakupu 1.338 zł.
  1. Zarachowanie kosztów
Od 1 stycznia 2019 r., w przypadku gdy opłata, w tym czynsz, z tytułu umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze została skalkulowana w sposób obejmujący koszty eksploatacji samochodu osobowego, przepis ust. 1 pkt 46a stosuje się do tej części opłaty, która obejmuje koszty eksploatacji samochodu osobowego.

Przykład 2.

Opłata miesięczna za najem auta osobowego z umowy zawartej w styczniu 2019 roku obejmuje czynsz, ale też zryczałtowaną opłatę za gotowość podstawienia auta zastępczego i serwisowanie auta. Kwota opłaty to 2.000 zł. Podatnik będzie musiał uzyskać informację, jaka część tej kwoty dotyczy:

  • tzw. czystego najmu – ta kwota będzie kosztem niepodatkowym w wysokości przekraczającej część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150.000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy,
  • dodatkowych opłat o charakterze raczej eksploatacyjnym – ta część będzie rozliczana zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 46a ustawy o PIT, tj. jeśli nie będzie prowadzona ewidencja taka jak w VAT, to KUP wyniesie tylko 75% tej kwoty powiększonej o VAT niepodlegający odliczeniu.

Koszty eksploatacji

Obecnie nie stanowi kosztów uzyskania przychodów 25% poniesionych wydatków z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej – jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika. Oznacza to, że podatnik, aby udowodnić wyłączne używanie auta na potrzeby firmy, będzie musiał zgłosić samochód do US na druku VAT-26 oraz prowadzić ewidencję.

UWAGA
Wprowadzenie omawianego limitu dotyczącego 75% kosztów jako KUP powoduje, że w księgach rachunkowych należy wyodrębnić konta analityczne, na których będą ujmowane koszty uznawane jako podatkowe i te niepodatkowe.

Poniesione wydatki, które podlegają limitowaniu w związku z samochodami osobowymi, obejmują także VAT, który zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczony VAT, w tej części, w jakiej zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług.

Przykład 3.

Spółka ABC ma auto wprowadzone do ewidencji środków trwałych, ale niezgłoszone na druku VAT-26 do US. Dotychczas odliczano od wydatków związanych z tym autem 50% VAT. Od 2019 roku dodatkowo limitowane są koszty uzyskania przychodu – tylko 75% kwoty netto powiększonej o VAT niepodlegający odliczeniu będzie KUP.

Rozliczenie faktury za paliwo na kwotę 246 zł brutto będzie przebiegało następująco:

Porównanie ustalenia kosztów w 2018 i 2019 roku

2018 rok

2019 rok

kwota brutto

369

kwota brutto

369

VAT podlegający odliczeniu 50%

34,5

VAT podlegający odliczeniu

34,5

netto

300

netto

300

VAT w koszty

34,5

VAT w koszty

34,5

razem koszty rachunkowe i KUP

334,5

razem koszty rachunkowe i KUP

334,5

75% to koszty podatkowe

     250,88 

koszty NKUP

      83,63 

         

Wariant I

Koszty w 2019 roku będą zaksięgowane następująco, jeśli spółka ujmuje zapasy w cenach zakupu:

  1. Ujęcie faktury i odliczenie VAT
  • Wn Rozliczenie zakupu 334,5 zł,
  • Wn VAT naliczony 34,5 zł,
  • Ma Rozrachunki z dostawcami 369 zł.

2. Ujęcie kosztu

  • Wn Zużycie materiałów paliw i energii stanowiące KUP 225,00 zł,
  • Wn Zużycie materiałów paliw i energii niestanowiące NKUP 75,00 zł,
  • Wn Podatki i opłaty – VAT niepodlegający odliczeniu KUP 25,87 zł,
  • Wn Podatki i opłaty – VAT niepodlegający odliczeniu NKUP 8,63 zł,
  • Ma Rozliczenie zakupu 334,5 zł.

W przypadku stosowania cen zakupu konieczny jest podział każdej kategorii kosztów na stanowiące i niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Niezbędne jest też dokładne dzielenie kwot zużytego paliwa (netto) i VAT niepodlegającego odliczeniu.

Wariant II

Gdyby spółka do ujmowania zapasów stosowała ceny nabycia, ujęcie byłoby nieco prostsze:

  1. Ujęcie faktury i odliczenie VAT
  • Wn Rozliczenie zakupu 334,5 zł,
  • Wn VAT naliczony 34,5 zł,
  • Ma Rozrachunki z dostawcami 369 zł

2. Ujęcie kosztu

  • Wn Zużycie materiałów paliw i energii stanowiące KUP 250,88 zł,
  • Wn Zużycie materiałów paliw i energii niestanowiące KUP 83,63 zł,
  • Ma Rozliczenie zakupu 334,5 zł.

Sprawdź też:

Autor:

dr Katarzyna Trzpioła

specjalista prawa podatkowego i bilansowego

Katarzyna Trzpioła

Autor: Katarzyna Trzpioła

Doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, praktyk, wieloletni szkoleniowiec i dydaktyk, autorka wielu publikacji z zakresu rachunkowości finansowej podatkowej, MSSF i rachunkowości zarządczej. Współpracuje z następującymi redakcjami: Portal FK, Rachunkowości i Podatki dla praktyków, Nowe Standardy Sprawozdawczości.