Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują zmiany dotyczące rozliczania służbowych samochodów. Jakie ma to skutki rachunkowe? Sprawdźmy na przykładach.
Wprowadzone od początku 2019 roku zmiany wymuszają nie tylko konieczność analizowania ponoszonych nakładów pod kątem podatkowym, lecz też wprowadzenie zmian w sposobie księgowania kosztów dotyczących tych aut. W księgach rachunkowych należy uwzględnić wpływ ograniczeń, które wprowadzono w związku z użytkowaniem samochodów osobowych.
Zmiany w księgach powinny dotyczyć samochodów osobowych używanych na podstawie umów leasingu, najmu, dzierżawy. Obecnie nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150.000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy. W przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym kwota limitu wynosi 225.000 zł.
Ograniczenie to ma zastosowanie do samochodów w sytuacji, gdy umowy leasingu zawarto lub zmieniono po 1 stycznia 2019 r.
W przypadku gdy umowa leasingu została zawarta lub zmieniona po 1 stycznia 2019 r., limitowaniu będą podlegały zarówno rata, jak i VAT niepodlegający odliczeniu. W każdym przypadku odrębnemu limitowaniu będą podlegały koszty eksploatacji.
Przykład 1.
Podatnik 2 stycznia 2019 r. zawarł umowę leasingu auta o wartości 156.000 zł razem z VAT niepodlegającym odliczeniu – podatnik nie wykorzystuje auta wyłącznie do działalności gospodarczej.
Opłata wstępna netto to 16.100 zł, a rata miesięczna 1.200 zł.
Należy ustalić proporcję 150.000/156.000 = 0,9615. Za pomocą tej proporcji będą dzielone koszty na podatkowe i niepodatkowe w odniesieniu do opłat za leasing.
Rozliczenie opłaty wstępnej |
16.100 |
kwota brutto |
19.803 |
VAT podlegający odliczeniu |
1.851,5 |
netto |
16.100 |
VAT w koszty |
1.851,5 |
razem koszty rachunkowe |
17.951,5 |
udział 0,9615 |
− |
koszty podatkowe |
17.233,44 |
koszty NKUP |
718,06 |
Opłatę wstępną w księgach ujmiemy następująco:
W sytuacji, gdy w firmie przyjęto zasadę, że VAT niepodlegający odliczeniu jest ujmowany łącznie z kosztem usługi (cena nabycia), wtedy ewidencja byłaby prostsza:
Ujęcie raty w księgach będzie następujące:
Następnie każda rata 1.500 zł miesięcznie netto też będzie podlegała takiemu podziałowi:
Rozliczenie opłaty miesięcznej za leasing |
|
samochód za 156.000 (z VAT niepodlegającym odliczeniu) |
1.200 |
kwota brutto |
1.476 |
VAT podlegający odliczeniu 50% |
138 |
netto |
1.200 |
VAT w koszty |
138 |
razem koszty rachunkowe |
1.338 |
udział 0,9615 |
− |
koszty podatkowe |
1.284,48 |
koszty NKUP |
53,52 |
Ujęcie raty w księgach będzie następujące:
W sytuacji, gdyby w przedsiębiorstwie przyjęto zasadę, że VAT niepodlegający odliczeniu jest ujmowany łącznie z kosztem usługi (cena nabycia), ewidencja byłaby prostsza:
Ujęcie raty w księgach będzie następujące:
Przykład 2.
Opłata miesięczna za najem auta osobowego z umowy zawartej w styczniu 2019 roku obejmuje czynsz, ale też zryczałtowaną opłatę za gotowość podstawienia auta zastępczego i serwisowanie auta. Kwota opłaty to 2.000 zł. Podatnik będzie musiał uzyskać informację, jaka część tej kwoty dotyczy:
Obecnie nie stanowi kosztów uzyskania przychodów 25% poniesionych wydatków z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej – jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika. Oznacza to, że podatnik, aby udowodnić wyłączne używanie auta na potrzeby firmy, będzie musiał zgłosić samochód do US na druku VAT-26 oraz prowadzić ewidencję.
UWAGA
Wprowadzenie omawianego limitu dotyczącego 75% kosztów jako KUP powoduje, że w księgach rachunkowych należy wyodrębnić konta analityczne, na których będą ujmowane koszty uznawane jako podatkowe i te niepodatkowe.
Poniesione wydatki, które podlegają limitowaniu w związku z samochodami osobowymi, obejmują także VAT, który zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczony VAT, w tej części, w jakiej zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług.
Przykład 3.
Spółka ABC ma auto wprowadzone do ewidencji środków trwałych, ale niezgłoszone na druku VAT-26 do US. Dotychczas odliczano od wydatków związanych z tym autem 50% VAT. Od 2019 roku dodatkowo limitowane są koszty uzyskania przychodu – tylko 75% kwoty netto powiększonej o VAT niepodlegający odliczeniu będzie KUP.
Rozliczenie faktury za paliwo na kwotę 246 zł brutto będzie przebiegało następująco:
Porównanie ustalenia kosztów w 2018 i 2019 roku
2018 rok |
2019 rok |
|||
kwota brutto |
369 |
kwota brutto |
369 |
|
VAT podlegający odliczeniu 50% |
34,5 |
VAT podlegający odliczeniu |
34,5 |
|
netto |
300 |
netto |
300 |
|
VAT w koszty |
34,5 |
VAT w koszty |
34,5 |
|
razem koszty rachunkowe i KUP |
334,5 |
razem koszty rachunkowe i KUP |
334,5 |
|
− |
− |
75% to koszty podatkowe |
250,88 |
|
− |
− |
koszty NKUP |
83,63 |
|
Wariant I
Koszty w 2019 roku będą zaksięgowane następująco, jeśli spółka ujmuje zapasy w cenach zakupu:
2. Ujęcie kosztu
W przypadku stosowania cen zakupu konieczny jest podział każdej kategorii kosztów na stanowiące i niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Niezbędne jest też dokładne dzielenie kwot zużytego paliwa (netto) i VAT niepodlegającego odliczeniu.
Wariant II
Gdyby spółka do ujmowania zapasów stosowała ceny nabycia, ujęcie byłoby nieco prostsze:
2. Ujęcie kosztu
Sprawdź też:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.