Będą korzystne zmiany dotyczące kontroli przedsiębiorców

Dodano: 29 sierpnia 2024
Będą korzystne zmiany dotyczące kontroli przedsiębiorców

Szybsze procedury, precyzyjne przepisy i odciążenie z nadmiaru obowiązków administracyjnych. Przyjazne prawo gospodarcze ma wspierać przedsiębiorców na każdym etapie prowadzonej przez nich działalności. Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało, że kończą się prace nad pierwszym pakietem de regulacyjnym. Wkrótce zaś ruszą konsultacje kolejnych propozycji.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jakie są główne założenia pakietu deregulacyjnego opracowanego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii
  • Jak w świetle wspomnianego pakietu mają się zmienić zasady prowadzenia kontroli w firmach
  • Kiedy należy się spodziewać przekazania projektu do Sejmu

Sprawdź też:

Inspektorom PIP łatwiej będzie prowadzić kontrole w firmach  

Nie wszystkie kontrole przedsiębiorców na złagodzonych zasadach

Jak przygotować się do kontroli prowadzonej przez PIP

Kontrola ZUS i błędnie naliczona składka wypadkowa – sprawdź księgowania

Rzecznik Praw Obywatelskich – czynności sprawdzające to nie kontrola podatkowa

Pakiet deregulacyjny to niemal 50 korzystnych zmian, które doprecyzowują i upraszczają przepisy oraz minimalizują obciążenia kontrolno-administracyjne nakładane na przedsiębiorców. Ma to być  pierwszy krok w tworzeniu przyjaznego prawa gospodarczego. Jak przekazało Ministerstwo Rozwoju i Technologii, wprowadzenie kompleksowych i przyszłościowych rozwiązań prawa gospodarczego jest jednym z priorytetów jego obecnego kierownictwa.

Pakiet deregulacyjny – główne założenia

Przepisy deregulacyjne mają kształtować środowisko prawne i instytucjonalne, aby ułatwić przedsiębiorcom zarówno zakładanie działalności gospodarczej, jak i jej dalsze funkcjonowanie. Zmiany obejmują też zasady tworzenia prawa gospodarczego i jego ocenę. Przepisy mają być precyzyjne i adekwatne do zmieniającego się otoczenia.

Łatwiejsze prowadzenie działalności

Projekt pierwszej ustawy deregulacyjnej upraszcza niektóre obowiązki nakładane na przedsiębiorców. Fundamentalną zmianą będzie wprowadzenie zasady „one in, one out”. W przypadku nałożenia na przedsiębiorcę nowego obowiązku administracyjnego nastąpi rezygnacja z innego obciążenia, w tym samym lub zbliżonym obszarze.

Przedsiębiorca będzie miał też szansę na odpowiednie przygotowanie się do wprowadzanych zmian. Projekt zakłada, że nowe przepisy prawa gospodarczego, które zwiększają obciążenia dla przedsiębiorców, będą objęte przynajmniej 6-miesięcznym vacatio legis.

Kontrola tak, ale w nowych warunkach

Projektowane przepisy zakładają zminimalizowanie obciążeń, które dziś utrudniają prowadzenie działalności gospodarczej, a nawet blokują rozwój firm. Doprecyzowane zostają m.in. warunki związane z prowadzeniem kontroli:

  • skrócenie maksymalnego czasu kontroli mikroprzedsiębiorców z 12 do 6 dni,
  • obowiązek doręczenia przedsiębiorcy przed wszczęciem kontroli wstępnej listy dokumentów, które będą wymagane przez podmioty kontrolne,
  • wprowadzenie maksymalnej częstotliwości kontroli planowych na podstawie przypisanej przez inspekcję kategorię ryzyka naruszenia prawa. W przypadku ryzyka wysokiego kontrola będzie odbywała się raz na 2 lata, przeciętnego – raz na 3 lata, a niskiego – raz na 5 lat,
  • przeciwdziałanie wszczynaniu postępowań w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe, których celem jest jedynie przerwanie biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Uproszczone postępowania administracyjne

Projekt ustawy deregulacyjnej nie pomija również postępowań administracyjnych i zawiera rozwiązania usprawniające ich przebieg. Planowane jest m.in. wprowadzenie możliwości wydawania za zgodą strony tzw. decyzji hybrydowych.  W takich sytuacjach decyzja zostanie doręczona w formie papierowej, a załączniki do niej - w formie elektronicznej.

Wprowadzony zostanie również obowiązek zastosowania się przez organ I instancji do wytycznych organu odwoławczego.

Elektronizacja w szerszym zakresie

Nowe przepisy zakładają również wprowadzenie w szerszym zakresie elektronizacji.  Dotyczy to m.in. umów leasingowych. Dziś zawarcie umowy leasingowej jest możliwe tylko w formie pisemnej, pod rygorem jej nieważności. Aby usprawnić proces zawierania tego rodzaju umów, projektowane zmiany zakładają możliwość zawierania ich w formie dokumentowej, czyli z wykorzystaniem np. środków elektronicznych. Elektronizacja obejmie również postępowania z obszaru zamówień publicznych przed KIO.

Projekt ustawy ma trafić do prac w parlamencie wkrótce po zakończeniu wakacji sejmowych.

Źródło:

www.gov.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz