Zmiany w pliku JPK_VAT od 1 lipca 2021 roku – sprawdź, co się zmieniło

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Dodano: 30 czerwca 2021
Zmiany w pliku JPK_VAT od 1 lipca 2021 roku

Resort finansów opublikował zmiany w rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Po nowelizacji nie trzeba będzie stosować oznaczeń MPP. Poznaj zmiany w pliku JPK_VAT od 1 lipca 2021 r.

Likwidacja oznaczenia MPP

Najistotniejszą zmianą jest likwidacja obowiązku stosowania oznaczenia MPP. Chodzi o oznaczenia dotyczące transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Zmiana ta jest o tyle zaskakująca, że we wcześniejszej wersji projektu rozporządzenia (z  9 marca 2021 r.) przewidywano rozszerzenie zakresu stosowania MPP na wszystkie transakcje objęte mechanizmem podzielonej płatności (zarówno objęte obowiązkiem stosowania tego mechanizmu, jak i opłacane z zastosowaniem tego mechanizmu dobrowolnie). Zamiast tego od 1 lipca 2021 r. nie będzie trzeba stosować tego oznaczenia w ewidencji VAT oraz w części ewidencyjnej nowego pliku JPK_VAT (zarówno przez sprzedawców, jak i przez nabywców).

Zmiany w pliku JPK_VAT od 1 lipca 2021 roku: doprecyzowanie stosowania kodów GTU

Zmienione rozporządzenie przewiduje wiele zmian, które doprecyzowują obowiązek stosowania kodów GTU. Chodzi o § 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (dalej nazywanego rozporządzeniem nowelizowanym). Zmiany w tym zakresie przedstawia poniższa tabela.

Doprecyzowanie zakresu stosowania kodów GTU

Kod GTU

Jak jest od 1 lipca 2021 r.

Na czym polega zmiana

GTU_01

napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, piwa oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (CN 2203-2208)

odejście od definicji napojów alkoholowych zawartych w ustawie o podatku akcyzowym na rzecz wskazania kodów CN

GTU_03

  • oleje opałowe nieobjęte kodem GTU_02,
  • oleje smarowe i pozostałe oleje (CN od 2710 19 71 do 2710 19 83 i CN od 2710 19 87 do 2710 19 99), z wyłączeniem smarów plastycznych zaliczonych do kodu CN 2710 19 99),
  • oleje smarowe (CN 2710 20 90),
  • preparaty smarowe (CN 3403) z wyłączeniem smarów plastycznych

doprecyzowanie, że kod GTU_03 nie jest stosowany do olejów opałowych objętych kodem GTU_02

GTU_06

urządzenia elektroniczne oraz części i materiałów do nich określone w poz. 7, 8, 59–63, 65, 66, 69 i 94–96 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, a także folia typu stretch określona w poz. 9 tego załącznika

doprecyzowanie, że kod GTU_06 dotyczy również folii typu stretch

GTU_07

pojazdy oraz części (CN od 8701 do 8708)

rozszerzenie zakresu stosowania kodu GTU_07 na wszystkie pojazdy (nie tylko samochodowe) oraz części do pojazdów objęte kodami CN 8701–8708

GTU_08

metale szlachetne oraz nieszlachetne określone w poz. 1 załącznika nr 12 do ustawy o VAT oraz w poz. 12–25, 33–40, 45, 46, 56 i 78 załącznika nr 15 do ustawy o VAT

wskazanie, że oznaczenie GTU_0 dotyczy metali szlachetnych oraz nieszlachetnych wyłącznie określonych w poz. 1 załącznika nr 12 do ustawy o VAT, która obecnie obejmuje m.in. zakres towarów z poz. 2 i 3 tego załącznika w brzmieniu obowiązującym do końca 2020 r.

GTU_09

produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne objęte obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w art. 37av ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 944 zezm.)

doprecyzowanie, że oznaczenie GTU_09 należy stosować tylko do towarów, co do których podatnik zgłosił Głównemu Inspektorowi Farmaceutycznemu zamiar wywozu poza terytorium Polski lub zbycia podmiotowi prowadzącemu działalność poza terytorium Polski

GTU_10

budynki, budowle i grunty oraz ich części i udziały w prawie własności, w tym również zbycie praw, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT

dookreślenie, że oznaczenie „GTU_10” dotyczy nie tylko budynków, budowli i gruntów, ale również ich części i udziałów w prawie własności, w tym również zbycie praw, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT

GTU_12

1)              usługi doradcze, w tym doradztwa prawnego i podatkowego oraz doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19),

2)              usługi w zakresie rachunkowości i audytu finansowego (PKWiU 69.20.1, 69.20.2),

3)               usługi prawne (PKWiU 69.1),

4)              usługi zarządcze (PKWiU 62.03, 63.11.12, 66.11.19, 66.30, 68.32, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1),

5)              usługi firm centralnych (PKWiU 70.1),

6)              usługi marketingowe lub reklamowe (PKWiU 73.1),

7)              usługi badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2),

8)              usługi badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU 72)

9)              usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.5)

  • przypisanie, do wymienionych usług o charakterze niematerialnym objętych oznaczeniem GTU_12 symboli PKWiU,
  • objęcie tym oznaczeniem usług audytu finansowego (PKWiU 69.20.1),
  • objęcie tym oznaczeniem usług w zakresie rachunkowości (69.20.2), a nie – jak rzecz się ma obecnie – usług księgowych,
  • objęcie tym oznaczeniem usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.5), a nie – jak obecnie – usług szkoleniowych

GTU_13

usługi transportowe i gospodarki magazynowej (PKWiU 49.4, 52.1)

wykreślenie wyrazów „sekcja H” i „2015 symbol”

Likwidacja oznaczeń transakcji

Poza likwidacją oznaczenia MPP nowe rozporządzenie likwiduje dwa inne oznaczenia transakcji. Chodzi o oznaczenie „SW” (dotyczące dostaw w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, o której mowa w art. 23 ustawy o VAT) oraz oznaczenia „EE” (dotyczące świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, o których mowa w art. 28k ustawy o VAT).

Oznaczenia te zastąpione „WSTO_EE”. Jest to oznaczenie wspólne dla wewnątrzwspólnotowej sprzedaży na odległość towarów, które w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju (czyli do transakcji, które od 1 lipca 2021 r. odpowiadają  istniejącej wcześniej sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju) oraz świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych (o których mowa w art. 28k ustawy o VAT) na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Z przepisów przejściowych wynika, że oznaczenie WSTO_EE podatnicy będą stosować  dopiero od 1 stycznia 2022 r. Od 1 lipca do 31 grudnia 2021 r. wskazane transakcje (będą oznaczane oznaczeniem EE (zob. § 2 ust. 2 rozporządzenia).

Również od 1 stycznia 2022 r. zastosujemy drugie nowe oznaczenie, tj. IED (zob. § 2 ust. 1 rozporządzenia). Oznaczenie to ma być stosowane do dostaw towarów, o których mowa będzie w art. 7a ust. 1 i 2 ustawy o VAT (tzw. fikcyjnych dostaw towarów), dokonywanych przez podatnika ułatwiającego te dostawy, który nie korzysta z wprowadzanych 1 lipca 2021 r. procedur szczególnych (tj. z procedury unijnej dotyczącej niektórych dostaw towarów oraz świadczenia niektórych usług lub szczególnej procedury dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych) lub odpowiadających im regulacjach innych państw członkowskich Unii Europejskiej, dla których miejscem dostawy jest terytorium kraju (zob. projektowany § 10 ust. 4 pkt 2b rozporządzenia nowelizowanego).

Pozostałe zmiany w pliku JPK_VAT od 1 lipca 2021 roku

Pozostałe najważniejsze zmiany przewidziane w znowelizowanym rozporządzeniu to:

1)     podatnicy będą mieli obowiązek wskazywania w części deklaracyjnej nowego pliku JPK_VAT, że dokonują czynności, o których mowa w dodawanym 1 lipca 2021 r. art. 109b ust. 4 ustawy o VAT (obowiązek ten ciążyć będzie na podatnikach ułatwiających sprzedaż poprzez użycie interfejsu elektronicznego, u których z tego tytułu nie dochodzi do „fikcyjnych” dostaw),

2)     podatnicy będą mogli zbiorczo wykazać w ewidencji (a w konsekwencji w części deklaracyjnej nowego pliku JPK_VAT):

a)     paragony z NIP do kwoty 450 zł uznane za faktury uproszczone, bez konieczności wykazywania każdego takiego paragonu w ewidencji odrębnie (zob. zmiany w treści § 10 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz § 10 ust. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nowelizowanego),

b)     faktury dokumentujące przejazd autostradą płatną lub przejazd na dowolną odległość, wystawianych w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami (zob. projektowane brzmienie § 10 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia nowelizowanego),

3)     w ewidencji (a w konsekwencji w części deklaracyjnej nowego pliku JPK_VAT) obowiązkowo podatnik będzie wykazywał termin płatności lub daty zapłaty w przypadku korekt w ramach ulgi na złe długi (zob. § 10 ust. 2 pkt 1 lit. f rozporządzenia nowelizowanego),

4)     oznaczeń GTU nie stosujemy do czynności udokumentowanych dokumentem zbiorczym wewnętrznym zawierającym sprzedaż z kas rejestrujących „RO” i dokumentem wewnętrznym „WEW” (zob. § 10 ust. 3a rozporządzenia nowelizowanego),

5)     oznaczeń procedur nie stosujemy do czynności udokumentowanych dokumentem zbiorczym wewnętrznym zawierającym sprzedaż z kas rejestrujących „RO” (zob.  § 10 ust. 4a rozporządzenia nowelizowanego),

6)     oznaczenia TP nie stosujemy w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze skarbem państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami (zob. § 10 ust. 4b rozporządzenia nowelizowanego),

7)     podatnik wykaże korekty zakupów in minus na podstawie dokumentów wewnętrznych z oznaczeniem „WEW” (zob. § 11 ust. 9 rozporządzenia nowelizowanego).

Autor:

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Tomasz Krywan - ekspert Portalu FK i doradca podatkowy, specjalista od podatku VAT. Stały współpracownik największych redakcji podatkowych w Polsce - w ciągu ostatnich lat na łamach publikacji podatkowych opracował kilkanaście tysięcy odpowiedzi na pytania podatników oraz kilkaset artykułów i komentarzy. Autor komentarza do ustawy o VAT.