Czy pracodawca ma prawo zlecić pracownikowi wykonywanie dodatkowych obowiązków

Dodano: 29 maja 2024
Czy pracodawca ma prawo zlecić pracownikowi wykonywanie dodatkowych obowiązków

Pracodawca ma obowiązek zapoznania pracownika z zakresem jego obowiązków przed dopuszczeniem go do pracy. Sprawdź, czy może on zlecić pracownikowi inne zadania niż wynikające z zawartej umowy o pracę, zaś pracownik ma obowiązek je wykonać.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • W jakich dokumentach jest określany zakres pracy pracownika
  • Czy zakres obowiązków tej osoby  może wykraczać poza określony w umowie rodzaj pracy
  • Kiedy wolno  jest  zlecić pracownikowi wykonywanie zadań, których nie określono wcześniej w umowie o pracę
  • W jakich sytuacjach pracownik może odmówić wykonania poleceń pracodawcy
  • Jakie mogą być skutki odmowy wykonania polecenia służbowego

Sprawdź też:

Laptopy i monitory, szkła kontaktowe, krzesła i meble – nowe wymogi wyposażenia stanowiska pracy

AI w zakładzie pracy bez tajemnic dla związków zawodowych

Jak prawidłowo ustalić dochód uprawniający do otrzymywania świadczeń z ZFŚS

Z art. 29 Kodeksu pracy wynika, że zakres obowiązków pracownika nie może wykraczać poza określony w umowie rodzaj pracy. Pracownik zobowiązuje się do wykonywania określonej pracy, a nie do wykonywania każdej pracy zgodnej z jego kwalifikacjami i uprawnieniami.

Zakres obowiązków pracownika określany jest w umowie o pracę lub w odrębnym dokumencie, który zawiera szczegóły dotyczące powierzonych mu obowiązków. Często w umowach o pracę lub w dokumentach dotyczących zakresu obowiązków, zawiera się zapis „wykonywanie innych poleceń pracodawcy”. Nie oznacza to jednak, że pracodawca może wydawać polecenia, które nie mieszczą się w wynikającym z umowy o pracę rodzaju pracy.

Dodatkowe obowiązki pracownika

Pracodawca, pod pewnymi warunkami, może zlecić pracownikowi wykonywanie zadań, których nie określono wcześniej w umowie o pracę.

Zgodnie z art. 42 § 4 Kodeksu pracy, „wypowiedzenie dotychczasowych warunków pracy lub płacy nie jest wymagane w razie powierzenia pracownikowi, w przypadkach uzasadnionych potrzebami pracodawcy, innej pracy niż określona w umowie o pracę na okres nieprzekraczający 3 miesięcy w roku kalendarzowym, jeżeli nie powoduje to obniżenia wynagrodzenia i odpowiada kwalifikacjom pracownika”.

Polecenia pracodawcy, które wykraczają poza umówiony zakres obowiązków, mogą wyjątkowo dotyczyć innej pracy także w przypadku powierzenia pracownikowi innej odpowiedniej pracy w czasie przestoju (art. 81 § 3 Kodeksu pracy).

Czy pracownik może odmówić wykonywania dodatkowych obowiązków

Pracownik może odmówić wykonania poleceń, które nie dotyczą pracy, do której się zobowiązał lub polecenia te są sprzeczne z przepisami prawa lub zasadami życia społecznego. Odmowa wykonania polecenia, które ewidentnie nie mieści się w określonym w umowie rodzaju pracy, nie może być podstawą wyciągnięcia wobec pracownika konsekwencji.

Z drugiej strony nieuzasadniona odmowa wykonania polecenia służbowego stanowi naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i może stanowić podstawę wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę. W przypadku gdy odmowa wykonania polecenia zostanie zakwalifikowana jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych, może nastąpić natychmiastowe rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Informacji w zakresie prawa pracy udziela Państwowa Inspekcja Pracy.

Źródło:

www.zielonalinia.gov.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.