Stosowanie ulgi B+R przez firmy wkrótce na korzystniejszych zasadach

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 11 czerwca 2024
Stosowanie ulgi B+R przez firmy wkrótce na korzystniejszych zasadach

Przepisy dotyczące korzystania z tzw. ulgi B+R mają być jeszcze bardziej korzystne dla podatników. Tak wynika z projektu tzw. ustawy deregulacyjnej, która została przygotowana przez resort rozwoju i technologii. Zmiany miałyby wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jaki jest cel ustawy deregulacyjnej przygotowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii
  • Na czym mają polegać przewidziane w niej zmiany w zakresie stosowania ulgi  B+R
  • Jak zmienią przepisy dotyczące akcyzy od samochodów związanych z działalnością badawczo-rozwojową

Sprawdź też:

Ministerstwo Rozwoju i Technologii przygotowało przepisy, które przewidują korzystne dla przedsiębiorców  rozwiązania m.in. w zakresie korzystania z tzw. ulgi B+R. Znalazły się one w projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego (określanej mianem ustawy deregulacyjnej).

Jej celem jest wprowadzenie uproszczeń odnoszących się do działalności gospodarczej na etapie rozpoczynania działalności przez przedsiębiorcę oraz rozwoju jego przedsiębiorstwa w kolejnych latach. Zawiera ona propozycje rożnego rodzaju nowych rozwiązań w kilkudziesięciu  aktach prawnych, w tym w  ustawach podatkowych. Modyfikacją ma zostać objęta m.in. ustawa o CIT, w zakresie korzystania z ulgi, o której była mowa wcześniej.

Zmiany w katalogu tzw. kosztów kwalifikowanych

Jeśli chodzi o kwestie podatkowe, to zmiany mają dotyczyć m.in. kosztów kwalifikowanych pod kątem korzystania z ulgi B+R. Przypomnijmy, że ulga ta polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania części kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na  działalność badawczo-rozwojową.  Koszty te to tzw. „koszty kwalifikowane”. W świetle zaproponowanych w projekcie rozwiązań, zmianie  ulegnie katalog tych kosztów, określony w art. 18d ust. 2 ustawy o CIT. Mianowicie  rozszerzona zostanie możliwość zaliczenia do kosztów kwalifikowanych następujących kosztów związanych z taką działalnością:

  • przeglądów, konserwacji oraz kalibracji aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym  z podatnikiem (w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT),
  • specjalistycznego transportu towarów wykorzystywanych wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z takim podmiotem powiązanym.

Ekspertyzy, opinie i usługi doradcze od szerszego kręgu podmiotów

Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, za koszty kwalifikowane uznaje się m.in.  ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z  20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej. Takimi podmiotami są m.in. uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, instytuty naukowe PAN,  czy instytuty badawcze działające na podstawie ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych. To samo dotyczy innych podmiotów prowadzących głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły.

Z tego wynika, że obecnie, aby ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, a także nabycie wyników prowadzonych badań naukowych, mogły być uznane za koszty kwalifikowane – muszą być one świadczone lub wykonywane albo nabyte od jednostek naukowych. Jednak jak wyjaśnili projektodawcy, skuteczna realizacja prac badawczo-rozwojowych wymaga uzyskania ekspertyz, opinii czy usług doradczych od podmiotów zewnętrznych. W praktyce często zdarza się, że ekspertyzy, opinie czy usługi doradcze świadczone są przez wyspecjalizowane podmioty, które nie mają  statusu jednostki naukowej, a współpraca z jednostkami naukowymi nie zawsze w praktyce jest możliwa i uzasadniona  (np. ze względu na poziom doświadczenia jaki prezentują poszczególni partnerzy).

Dlatego postanowiono usunąć sformułowany w art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT wymóg, aby wskazane w nim  ekspertyzy, opinie i usługi były świadczone przez jednostki naukowe.

W ocenie autorów projektu, spowoduje to większą elastyczność w zakresie prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej.

Zmiany dotyczące akcyzy od samochodów osobowych

Zaproponowano także m.in. zwolnienie od akcyzy samochodów osobowych wykorzystywanych do celów badawczych w prowadzonej działalności B+R przez podmioty posiadające status centrum badawczo-rozwojowego (w rozumieniu art. 17 ustawy z 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej)..W tym celu do ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym ma zostać dodany nowy przepis w postaci art. 110b ust. 1. Autorzy zmian w tym zakresie liczą na to, że uwolnienie rynku badawczo-rozwojowego z części zobowiązań podatkowych związanych z podatkiem akcyzowym od samochodów osobowych wykorzystywanych do celów badawczych przełoży się na rozwój rynku badań nad nowymi technologiami w motoryzacji.

Aktualnie projekt nowelizacji jest na etapie opiniowania. Zakłada on, że większość jej przepisów wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r.

Źródło:

  • projekt (z 5 kwietnia 2024 r.) ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego.
Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz