Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Na podstawie art. 39 ust. 7 i art. 42 ust. 6 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 i Nr 68, poz. 623) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
warunki dotyczące miejsca, w którym będą odbierane i przechowywane wyroby akcyzowe zharmonizowane nabyte przez zarejestrowanego handlowca;
sposób prowadzenia przez zarejestrowanego handlowca ewidencji nabytych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
poziom minimalnej kwoty zabezpieczenia akcyzowego składanego przez zarejestrowanego handlowca;
warunki dotyczące miejsca, w którym będą odbierane wyroby akcyzowe zharmonizowane nabyte przez niezarejestrowanego handlowca;
minimalną kwotę jednorazowego zabezpieczenia składanego przez niezarejestrowanego handlowca.
Wyroby akcyzowe zharmonizowane nabyte przez zarejestrowanego handlowca, zgodnie z wydanym zezwoleniem, o którym mowa w art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", są niezwłocznie wprowadzane do miejsca określonego w zezwoleniu.
Miejsce odbierania i przechowywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nabywanych przez zarejestrowanego handlowca powinno:
być właściwie dostosowane do bezpiecznego składowania tych wyrobów;
spełniać warunki gwarantujące w szczególności zapewnienie nienaruszalności znajdujących się w nim wyrobów oraz warunki techniczne zapewniające możliwość wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego na podstawie przepisów dotyczących szczególnego nadzoru podatkowego;
być odpowiednio oznaczone i oddzielone od pozostałej części pomieszczenia w szczególności przy pomocy trwałego oznaczenia.
Szczegółowe warunki dotyczące przyjmowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, objętych szczególnym nadzorem podatkowym, określają przepisy dotyczące szczególnego nadzoru podatkowego.
Dla zabezpieczenia należności z tytułu nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez zarejestrowanego handlowca, ustala się minimalną kwotę zabezpieczenia akcyzowego w wysokości średniego miesięcznego zobowiązania z tytułu podatku akcyzowego wyliczonego na podstawie danych z roku poprzedzającego dany rok działalności tego handlowca.
W przypadku podmiotów rozpoczynających działalność w dniu złożenia wniosku, wysokość składanego zabezpieczenia akcyzowego jest ustalana w wysokości równej przewidywanej miesięcznej wysokości zobowiązania podatkowego.
Zarejestrowany handlowiec odnotowuje nabycie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w ewidencji nabytych wyrobów zharmonizowanych, zwanej dalej "ewidencją", prowadzonej na podstawie art. 39 ust. 5 pkt 2 ustawy, natychmiast po wprowadzeniu wyrobów do miejsca określonego w zezwoleniu.
Ewidencja może być prowadzona:
w formie książkowej;
z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych.
Ewidencja jest prowadzona w sposób ciągły i umożliwiający identyfikację obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi.
Ostatniego dnia każdego miesiąca podmiot prowadzący ewidencję dokonuje miesięcznego podsumowania.
Ewidencja zawiera:
nazwy wyrobów według kodów Scalonej Nomenklatury (CN) i Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU);
ilości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w jednostkach miary;
datę przyjęcia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do miejsca, w którym będą odbierane i przechowywane wyroby akcyzowe zharmonizowane;
dane identyfikacyjne dostawcy; w przypadku wyrobów importowanych również dane identyfikacyjne osoby składającej deklarację celną;
dane, które są wymienione w administracyjnym dokumencie towarzyszącym;
wartość podatku akcyzowego naliczonego;
datę zapłaty podatku akcyzowego;
dane identyfikacyjne odbiorcy.
W przypadku prowadzenia ewidencji w formie, o której mowa w § 4 ust. 2 pkt 1, przed rozpoczęciem jej wypełniania karty ewidencji powinny być przeszyte, a strony ponumerowane i opatrzone stemplem zarejestrowanego handlowca. Właściwy naczelnik urzędu celnego opatruje przeszycie plombą, a na ostatniej stronie ewidencji wpisuje liczbę jej stron.
Wpisów do ewidencji należy dokonywać w sposób trwały i wyraźny. Zmiany i poprawki w ewidencji dokonuje się w taki sposób, aby przekreślony tekst pierwotny pozostał czytelny, a każdą zmianę lub poprawkę należy potwierdzić podpisem osoby dokonującej zmiany lub poprawki z podaniem daty ich wprowadzenia.
W przypadku prowadzenia przez zarejestrowanego handlowca ewidencji z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych, stosowany program komputerowy powinien zapewniać wgląd w treść dokonywanych zapisów i przechowywanie danych w sposób chroniący je przed zatarciem lub zniekształceniem, uniemożliwiając usuwanie dokonanych zapisów i pozwalając na drukowanie zapisów w porządku chronologicznym.
Zarejestrowany handlowiec powinien posiadać szczegółową pisemną instrukcję obsługi programu komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia ewidencji.
Prowadzący ewidencję z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych jest obowiązany do przechowywania kopii ewidencji zapisanej na nośnikach informacji lub w formie wydruku.
Miejsce odbierania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nabytych przez niezarejestrowanego handlowca powinno spełniać warunki, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2.
Dla zabezpieczenia należności z tytułu nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez niezarejestrowanego handlowca ustala się kwotę zabezpieczenia w wysokości zobowiązania podatkowego, wynikającego ze zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, o którym mowa w art. 42 ust. 4 pkt 1 ustawy.
Minimalna kwota jednorazowego zabezpieczenia składanego przez niezarejestrowanego handlowca wynosi 45 euro.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r.
1) | Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834). |
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.